Bescheiden omzetgroei detailhandel

  • Meer omzet tankstations door hogere prijzen
  • Omzet non-foodwinkels blijft gelijk

In het eerste kwartaal van 2011 heeft de detailhandel 1,7 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzetgroei was geheel toe te schrijven aan hogere prijzen. Het volume was iets kleiner dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Binnen de detailhandel boekten tankstations de grootste omzetgroei in het eerste kwartaal. De omzet was ruim 11 procent hoger dan in dezelfde periode van het jaar ervoor. Brandstoffen waren een stuk duurder. Het volume bij de tankstations was nagenoeg even groot. Ook de detailhandel via internet behaalde een forse omzetgroei, deze bedroeg bijna 8 procent.

De omzet van winkels in non-foodartikelen was in het eerste kwartaal nagenoeg gelijk aan die in dezelfde periode van 2010. Daarmee is dus geen sprake van herstel in deze branche. Binnen de non-foodsector boekten doe-het-zelfwinkels en winkels in huishoudelijke artikelen meer omzet in het afgelopen kwartaal. Textielsupermarkten en winkels in woninginrichting behaalden juist minder omzet.

Winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 0,5 procent omzetgroei in het eerste kwartaal. Het prijsniveau was ruim 1 procent hoger. Het volume kromp juist licht in vergelijking met een jaar eerder.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.