Detailhandel doet goede zaken

De omzet van de detailhandel was in november 2010 bijna 5 procent hoger dan in november 2009. De toename is in twee jaar niet zo hoog geweest. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 1 procent duurder dan een jaar eerder.

De omzetgroei werd positief beïnvloed door een gunstiger samenstelling van de koopdagen. November 2010 had een dinsdag meer en een zondag minder dan november 2009. Het effect hiervan op de omzet wordt geraamd op ongeveer anderhalf procent.

Dankzij de hogere verkopen van de supermarkten was de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen bijna 5 procent hoger dan in november 2009. De non-foodwinkels behaalden 4 procent meer omzet, waarbij kledingzaken, winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen de beste zaken deden. Ook winkels in consumentenelektronica en doe-het-zelfzaken verkochten meer. De resultaten van de woninginrichters waren als enige slechter dan een jaar eerder.

De traditionele winkels zorgen voor bijna negentig procent van de totale detailhandelsomzet. Internetwinkels, markt- en straathandel en tankstations nemen het resterende deel voor hun rekening. Het aandeel van de internetwinkels is bescheiden maar hun omzet groeit hard. In november was er een toename van 19 procent.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 13 januari 2011 gepubliceerde bericht over de detailhandel in november. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.