Omzet detailhandel hoger

De detailhandel behaalde in maart ruim 3 procent meer omzet dan in maart 2009. Dit is de eerste toename na ruim een jaar waarin de omzet onafgebroken lager was dan een jaar eerder. De prijzen waren in maart 1,6 procent hoger dan een jaar eerder. De ontwikkeling van de omzet wordt beïnvloed door de samenstelling van de koop- en feestdagen in een maand. Deze was in maart 2010 gunstiger dan in maart 2009. Het positieve effect hiervan op de omzetontwikkeling wordt geraamd op ruim 2 procent.

In de non-foodsector was de omzet ruim 2 procent hoger dan in maart 2009. Bij winkels in kleding en textielsupermarkten steeg de omzet met respectievelijk 6 en 9 procent. Ook drogisterijen en winkels in huishoudelijke artikelen wisten een hogere omzet te realiseren. Bij winkels in doe-het-zelfartikelen was er daarentegen een afname van 6 procent. Ook meubelzaken en elektronicawinkels realiseerden een lagere omzet.

In de voedingssector lag de omzet 3,5 procent hoger. De omzet van de supermarkten was 4 procent hoger dan die in maart 2009. De omzet van speciaalzaken in voedingsmiddelen was nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder.

Tankstations behaalden in maart bijna 7 procent meer omzet dan een jaar eerder, wat voornamelijk te danken is aan hogere brandstofprijzen. De omzet van tankstations is goed voor circa een tiende deel van de totale detailhandelsomzet.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 11 mei 2010 gepubliceerde bericht over de detailhandel in maart. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca.