Opnieuw daling aantal verkeersdoden

  • 720 verkeersdoden in 2009
  • Daling vooral in de leeftijd van 30 tot 60 jaar
  • Stijging onder 80-plussers
  • Hoogste aantal verkeersdoden nog steeds bij twintigers
  • Daling afgelopen jaren vooral onder automobilisten

In 2009 kwamen 720 mensen om in het Nederlandse verkeer. Dat zijn er 30 minder dan een jaar eerder, een afname van 4 procent ten opzichte van 2008. Het gaat daarbij vooral om minder slachtoffers in de leeftijd van 30 tot 60 jaar en automobilisten. De dalende trend van de laatste jaren zet zich voort. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en het CBS vandaag bekend hebben gemaakt.

Een flinke daling is te zien bij de leeftijdsgroep 30- tot 60-jarigen. Deze daling is meer dan 20 procent ten opzichte van 2008, en doet zich vooral voor bij mannen. Het totale aantal verkeersdoden binnen deze leeftijdsgroep is nog niet eerder zo laag geweest.

Opvallend is dat het aantal verkeersdoden in de leeftijd van 60 jaar en ouder de laatste jaren nauwelijks is gedaald. Sinds 2004 is het aantal verkeersdoden onder de 60 jaar met 26 procent afgenomen, terwijl het aantal verkeersdoden boven de 60 jaar slechts met 1,5 procent gedaald is. Dit komt mede doordat het aantal 60-plussers sinds 2004 flink is toegenomen. Als daarvoor gecorrigeerd wordt, daalt het aantal verkeersdoden boven de 60 jaar nog steeds minder snel dan bij de bevolking onder de 60 jaar.

Na een lichte daling in 2008, is bij verkeersdeelnemers van 80 jaar en ouder in 2009 weer een behoorlijke stijging van het aantal verkeersdoden te zien. De stijging doet zich vooral voor bij de mannen en bij bestuurders van personenauto’s. Het hoogste aantal verkeersdoden is nog steeds te vinden bij de twintigers.

De daling van het aantal verkeersdoden komt vooral voor rekening van bestuurders van personenauto’s. Onder deze groep weggebruikers is in de laatste 6 jaar het aantal dodelijke slachtoffers gedaald met ruim 30 procent. Echter, het aantal verkeersdoden onder de kwetsbare groepen verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders, is de laatste jaren nagenoeg gelijk gebleven.

De provincie Noord-Brabant kende in 2009, net als in voorgaande jaren, de meeste verkeersdoden. Deze provincie heeft van alle provincies het meest uitgebreide wegennet. Toch neemt ook in deze provincie het aantal verkeersdoden jaarlijks af. Flevoland heeft ook in 2009 weer de minste verkeersdoden, maar deze provincie kent daarbij veruit het minste aantal wegkilometers.

De sterfte door verkeersongevallen vertoont al sinds het midden van de jaren zeventig een dalende trend. Destijds kwamen meer dan 3 duizend mensen per jaar om in het verkeer. Halverwege de jaren zeventig werd onder andere het dragen van autogordels voorin en de bromfietshelm verplicht. Begin 21ste eeuw overleden er nog ongeveer 1 100 mensen per jaar door verkeersongelukken. Na de daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren, is in 2009 het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers opnieuw afgenomen. Hoewel sinds 1990 het aantal afgelegde voertuigkilometers in Nederland met 35% is gestegen, is in dezelfde periode het aantal verkeersdoden tot bijna de helft gedaald.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.

Downloads