Leaseprijs personenauto stijgt door goedkope tweedehandsauto's

De leaseprijzen van personenauto’s waren in het eerste kwartaal van dit jaar 4,3 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is vooral toe te schrijven aan de forse prijsdaling van tweedehandsauto’s. De stijging van de leaseprijzen werd getemperd door de BPM-verlaging.

Prijsontwikkeling lease- en tweedehandsauto’s

Prijsontwikkeling lease- en tweedehandsauto’s

Goedkopere tweedehandsauto’s zorgen voor extra kosten

In het eerste kwartaal van 2009 waren tweedehandsauto’s ruim 8 procent goedkoper dan een jaar eerder. Dat heeft gevolgen voor de kosten van een leaseauto. Na afloop van de contractperiode verkopen de leasemaatschappijen de leaseauto. Ze krijgen nu echter minder geld terug voor die auto dan waar op gerekend was. De kosten van de leasemaatschappijen nemen hierdoor toe. Ze compenseren dat in de leaseprijzen.

BPM-verlaging remt stijging leaseprijzen

In februari 2008 is de belasting op nieuwe personenauto’s  (BPM) verlaagd van 45,2 procent naar 42,3 procent. Mede hierdoor daalde de leaseprijzen in het eerste kwartaal van 2008. Daarna kreeg echter het prijsopdrijvende effect van de goedkope tweedehandsauto’s de overhand. Per 1 januari 2009 is het BPM-percentage verder verlaagd naar 40. Naast de BPM-verlaging zorgde ook de lagere rente ervoor dat de prijzen minder hard stegen.

Leaseprijzen

Leaseprijzen

Leasen van vrachtwagens goedkoper, bestelauto’s duurder

Het leasen van vrachtauto’s is in het eerste kwartaal van 2009 goedkoper geworden. De prijs daalde met 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de terugloop in het aantal afgesloten contracten en de gedaalde rente. Het leasen van bestelauto’s was bijna 3 procent duurder. Een jaar geleden daalden deze prijzen nog met 0,6 procent. Ook de gedaalde restwaarde was hier de belangrijkste oorzaak van de prijsstijging.

Koen Link

Bron:StatLine, Operationele autolease