Consument een stuk minder somber over economische toekomst

Het vertrouwen van consumenten nam in april toe. Ondanks de opleving bleven de pessimisten veruit in de meerderheid. De vertrouwensindicator steeg van -34 naar -28. Het vertrouwen in de toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse economie steeg sterk. Een maand eerder waren consumenten hierover nog somberder dan ooit. De koopbereidheid daarentegen veranderde niet.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumenten zijn vooral minder negatief over de economie in de komende twaalf maanden. Dit is een van de vijf vragen waaruit het consumentenvertrouwen is samengesteld. De waarde van deze bouwsteen steeg met 27 punten en kwam uit op -32. Dat wil zeggen dat het aantal pessimisten het aantal optimisten nog steeds overtrof, maar veel minder dan een maand eerder. Een dergelijke verbetering deed zich voor het laatst voor in augustus 2003. De minder sombere kijk op de economische toekomst valt samen met enig herstel van de aandelenkoersen. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde in april ook, maar veel minder krachtig dan het oordeel over de directe economische toekomst. Per saldo verbeterde het oordeel economisch klimaat met 15 punten.

Economisch klimaat komende 12 maanden, seizoengecorrigeerd

Economisch klimaat komende 12 maanden, seizoengecorrigeerd

De koopbereidheid van consumenten bleef, ondanks de minder negatieve kijk op de economie, onveranderd. Over het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen veranderde consumenten niet van mening. De eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden werd minder negatief beoordeeld dan in maart. Daarentegen waren consumenten negatiever over de financiële situatie van het eigen huishouden in de afgelopen twaalf maanden.

Samenstelling Consumentenvertrouwen

Schema Consumentenvertrouwen

Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur