Omzet detailhandel fors hoger door schrikkeldag

De detailhandel boekte in februari een stevige omzettoename van 8,5 procent. Februari had in 2008 echter een extra vrijdag, door het schrikkeljaar. Met name voor de foodsector is de vrijdag de belangrijkste koopdag van de week. Na een globale correctie voor het positieve effect hiervan was de omzet bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 2 procent duurder dan in februari 2007.

In de foodsector was de omzettoename het grootst. De winkels in deze branche realiseerden ruim 12 procent meer omzet dan een jaar eerder. De groei kwam vrijwel geheel voor rekening van de supermarkten. Zij boekten bijna 15 procent meer omzet, waarvan ongeveer de helft kan worden toegeschreven aan de stuwende werking van de schrikkeldag. De prijzen van levensmiddelen waren in februari ruim 3 procent hoger dan een jaar eerder. De omzettoename bij de speciaalzaken in deze branche bedroeg 1 procent.

De omzettoename in de non-foodsector bleef voor de vijfde achtereenvolgende maand achter bij die in de foodsector. Winkels in de non-foodbranches van de detailhandel zetten bijna 7 procent meer om dan een jaar eerder. Meer dan de helft komt voor rekening van de extra koopdag. De prijzen van de in de non-foodsector verkochte artikelen lagen anderhalf procent hoger dan in februari 2007.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het eerder gepubliceerde bericht over de detailhandel in februari van 15 april 2008. De bijstellingen zijn een gevolg van nieuwe en meer uitgebreide informatie.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.