Schrikkeldag stuwt omzetgroei detailhandel

• Recordontwikkeling supermarkten
• Winkels in huishoudelijke artikelen koploper non-food

In februari 2008 heeft de detailhandel bijna 8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De prijzen stegen met ruim 2 procent. Het volume was bijna 6 procent groter. Het schrikkeldageffect heeft de omzetgroei positief beïnvloed. Na correctie hiervoor is de omzetontwikkeling ongeveer 3 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De supermarkten boekten een recordomzet in februari 2008. De omzet was ruim 13 procent hoger dan een jaar eerder. Dit is de hoogste groei in de afgelopen 10 jaar. De extra vrijdag had een grote bijdrage aan deze groei doordat supermarkten gemiddeld het meest op vrijdag verkopen. Na correctie voor het koopdageneffect was de omzetgroei ongeveer 6,5 procent. De prijzen droegen voor 3,5 procent bij aan deze groei.

De non-foodsector zette in februari ruim 6 procent meer om dan een jaar eerder. Net als in januari waren de winkels in huishoudelijke artikelen koploper. De omzet van winkels in consumentenelektronica nam in februari juist af in vergelijking met een jaar eerder.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.