Marktaandeel

Aan boeken is in 2006 in Nederland ruim 1,6 miljard euro uitgegeven door consumenten. De (kantoor)boekhandel had hiervan 55 procent in handen. Overige verkoopkanalen hadden een kleiner aandeel:
• niet-detailhandel (bijv. beurzen, bibliotheken, ANWB, kranten), 33 procent
• supermarkten, 3 procent
• warenhuizen, 3 procent 
• ambulante handel, postorder/internetbedrijven en overige winkels, 7 procent

Aankopen via de website van een fysieke winkel(keten) worden gerekend tot aankopen via het betreffende winkeltype of verkoopkanaal en niet tot internetverkopen; bron: HBD bestedingen en marktaandelen.
De boekhandels in dit artikel zijn de winkels in boeken, kranten, tijdschriften, stripboeken, etc. Hiertoe behoren niet de winkels in tweedehandsboeken.

De openbare bibliotheken waar in dit stuk sprake van is, zijn de bibliotheken die aangesloten zijn bij de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB).

Terug naar artikel