Detailhandelsomzet 2,5 procent hoger in december

In december 2007 realiseerden de ondernemers in de detailhandel 2,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. De verkochte artikelen waren ruim 1 procent duurder dan in december 2006. Het omzetvolume was ruim 1 procent groter.

De ongunstige samenstelling van de koopdagen heeft de omzetgroei negatief beïnvloed. December 2007 telde een vrijdag minder en een maandag meer dan december 2006. De vrijdag is vooral in de food-branche een belangrijke koopdag. Na een globale correctie voor de koopdagen kwam de groei van de totale detailhandelsomzet uit op ruim 4 procent. Dit is een robuuste groei.

De foodwinkels zetten in december 5 procent meer om dan een jaar eerder. Ongeveer de helft van de toename kwam doordat de verkochte producten duurder werden. Het omzetvolume in de foodsector was ruim 2 procent groter dan in december 2006. Supermarkten boekten ruim 6 procent meer omzet. Bij de speciaalzaken bleef de omzet vrijwel gelijk.

De omzettoename in de non-foodsector was in december beduidend kleiner dan die in de foodsector. Er werd bijna 1 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Binnen de non-food hadden de bouwmarkten en winkels in consumentenelektronica de hoogste groeicijfers. Echter bovenkledingwinkels, textielsupermarkten en winkels in woninginrichtingartikelen zetten minder om dan een jaar eerder.

In het jaar 2007 zette de detailhandel bijna 4 procent meer om dan in 2006. De groei van de totale detailhandel in 2007 is hiermee een stuk lager dan in 2006. In 2007 boekte zowel de food- als de non-foodsector meer omzet. Binnen de detailhandel steeg vooral de omzet van de internetverkopers (inclusief de postorderbedrijven). Ten opzichte van 2006 nam hun omzet met 10 procent toe.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca