Duidelijke groei detailhandelsomzet in januari

In januari 2007 realiseerden de ondernemers in de detailhandel ruim 4 procent meer omzet dan een jaar eerder. Deze omzetontwikkeling is positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Ook na een globale correctie voor dit effect, is er sprake van een hogere omzet. De verkochte artikelen waren ruim 1 procent duurder dan in januari 2006, het volume groeide met bijna 3 procent.

De omzetstijging van postorderbedrijven en detailhandelaren via internet was bijna 12 procent. Dit is ongeveer drie keer zo veel als de groei die de winkeliers realiseerden. Ongeveer 95 procent van de omzet in de detailhandel wordt behaald door winkeliers. De rest bestaat naast postorderbedrijven en detailhandel via internet ook nog uit markt- en straathandel.

De omzet van de winkels in de non-foodsector was in januari bijna 5 procent groter dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral winkels in consumentenelektronica en woninginrichting deden het goed. Bij de textielsupermarkten is juist minder verkocht.

In de foodsector steeg de omzet in januari met ruim 3 procent in vergelijking met januari 2006. De supermarkten realiseerden een hogere omzetgroei dan de speciaalzaken.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca