Consument is vol vertrouwen

Het consumentenvertrouwen is in zes jaar tijd niet zo hoog geweest. In januari steeg het vertrouwen naar een recordhoogte.

Consumenten hebben vertrouwen in de ontwikkeling van de Nederlandse economie. De verwachting over de economie in de komende twaalf maanden verbeterde zeer sterk. Het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden bleef ongewijzigd.

Ook de koopbereidheid is in januari verbeterd. Voor het eerst sinds april 2002 zijn er weer meer optimisten dan pessimisten. De toegenomen koopbereidheid wordt in de eerste plaats veroorzaakt door een stijging van het aantal consumenten dat vindt dat het een gunstige tijd is voor grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen. Ook het oordeel over de eigen financiën in het afgelopen jaar en het komende jaar verbeterde aanzienlijk.

Het niveau van het consumentenvertrouwen is hoog. In januari kwam het uit op 13. Dat wil zeggen dat er 13 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld in de afgelopen twintig jaar waren er iets meer pessimisten dan optimisten. Dit langetermijngemiddelde ligt op ‑3. 

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.