Consumentenvertrouwen valt licht terug

Het consumentenvertrouwen is in november 2006 iets gedaald ten opzichte van oktober. Er zijn echter nog steeds meer optimisten dan pessimisten. De consumenten waren in november vooral minder positief over het economisch klimaat. De koopbereidheid bleef vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. 

Consument iets minder uitbundig over economisch klimaat

Consumenten waren in november 2006 wat minder positief over het economisch klimaat. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden bereikte vorige maand nog een top, maar zakte in november weer terug naar het niveau van augustus en september. Over de economie in de afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel echter niet. Het aantal consumenten dat positief oordeelt over het economisch klimaat overtreft ruim het aantal dat negatief is.

Koopbereidheid vrijwel ongewijzigd

De koopbereidheid van de consument veranderde deze maand vrijwel niet. De onderliggende indicatoren veranderden echter wel. De koopbereidheid is gebaseerd op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen en op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden.

Consumenten zijn in november minder negatief geworden over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden. Daarentegen verslechterde het oordeel over het doen van grote aankopen aanzienlijk. Ook over de financiële situatie in de komende twaalf maanden was de consument negatiever. Voor het eerst sinds acht maanden zijn de pessimisten hier weer licht in de meerderheid.

De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.