Consumentenvertrouwen daalt licht

Het consumentenvertrouwen daalde in november licht ten opzichte van oktober 2006. Consumenten oordeelden vooral minder positief over het algemeen economisch klimaat, de koopbereidheid bleef vrijwel gelijk. Al een half jaar zijn de optimisten onder de consumenten in de meerderheid.

Een ruime meerderheid van de consumenten oordeelde in november positief over het algemeen economisch klimaat. Wel was de stemming iets minder uitbundig dan in de voorgaande maand. Consumenten waren in november veel minder positief over het economisch klimaat voor de komende twaalf maanden dan in oktober dit jaar. Deze deelindicator bereikte toen echter de hoogste waarde ooit, nu is deze weer terug op het niveau van augustus en september dit jaar. Over het economisch klimaat in de afgelopen twaalf maanden veranderde het oordeel niet.

Ten aanzien van de tweede deelindicator van het consumentenvertrouwen, de koopbereidheid, veranderde de stemming vrijwel niet. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden was de stemming in november minder somber dan in oktober, maar over de financiële situatie van het eigen huishouden in het komende jaar verslechterde het oordeel. De consument vond de tijd ook minder gunstig voor het doen van grote aankopen dan in oktober. Net als in voorgaande maanden was een kleine meerderheid van de consumenten pessimistisch over de eigen financiële situatie en het doen van grote aankopen.

De stemming onder producenten bleef in november onveranderd en positief. Informatie over de overeenkomsten en verschillen tussen producenten- en consumentenvertrouwen is opgenomen in het op 9 november gepubliceerde focusartikel ‘Consumenten- en producentenvertrouwen vergeleken’.

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Meer cijfers staan op de themapagina Conjunctuurgegevens.