Conjunctuurbeeld: economie naar hoogconjunctuur

Uit de conjunctuurklok van eind maart blijkt dat de verbetering van de conjunctuur alsmaar doorzet. De meeste indicatoren wijzen er nu op dat de Nederlandse economie richting hoogconjunctuur gaat.

In maart is het consumentenvertrouwen wederom gestegen. Vanaf september 2005 is het vertrouwen gestaag verbeterd. Ook het producentenvertrouwen is verder toegenomen en bereikte de hoogste stand in ruim vijf jaar. De ondernemers in de zakelijke dienstverlening verwachten in het eerste kwartaal een verdere stijging van omzet en orders.

In het vierde kwartaal van 2005 bedroeg de economische groei 1,6 procent. De toename ten opzichte van een jaar eerder was daarmee gelijk aan die in het tweede en derde kwartaal. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2005 is het volume van het BBP, na correctie voor werkdag- en seizoeneffecten, met 0,8 procent toegenomen.

In januari was de consumptie door huishoudens, na correctie voor koopdagen en prijzen, 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Er zijn met name meer duurzame goederen gekocht. Het uitvoervolume was in januari, gecorrigeerd voor werkdageffecten, 4 procent groter dan in januari 2005. De productie van de industrie was in januari iets lager.

De inflatie daalde in februari en kwam uit op 1,1 procent. De rente nam in deze maand met 0,2 procentpunt toe. De industriële afzetprijzen zijn in februari licht gestegen ten opzichte van januari dit jaar.

De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid daalde het afgelopen half jaar met gemiddeld 6 duizend per maand. In het vierde kwartaal steeg het aantal banen, na seizoencorrectie, met 9 duizend ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Het is het derde kwartaal op rij met een lichte groei van het aantal banen. Het aantal openstaande vacatures bleef hoog, terwijl het aantal uitzenduren verder is toegenomen.

Bruto binnenlands product (BBP)

Bruto binnenlands product (BBP)