Consumentenvertrouwen verder gestegen

Het consumentenvertrouwen is, na correctie voor seizoeninvloeden, in november uitgekomen op -19. Dat is 4 punten hoger dan in oktober. Voor de tweede achtereenvolgende maand is het vertrouwen van de consumenten gestegen. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verbeterde.

Consumenten waren in november minder negatief over het algemeen economisch klimaat dan in oktober dit jaar. Vooral over de economie in de afgelopen twaalf maanden waren de huishoudens veel minder negatief gestemd. Ook de economische situatie in de komende twaalf maanden werd minder negatief beoordeeld.

De koopbereidheid was, na correctie voor seizoeninvloeden, in november iets minder negatief dan een maand eerder. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Het oordeel van de consumenten over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden verbeterde. Over de financiën in de komende twaalf maanden bleef hun mening vrijwel ongewijzigd. Over het doen van grote aankopen waren de consumenten ook iets minder negatief. 

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd