Helft van alle bedrijven heeft kennisbeleid

Een kwart van de bedrijven heeft in 2002 een kennismanager in dienst. Grote bedrijven zijn het meest actief op het gebied van kennismanagement.

Kennis systematisch opslaan

Kennismanagement is erop gericht om kennis die bij een relatief kleine groep mensen beschikbaar is, toegankelijk te maken voor grotere groepen binnen de organisatie. Daarvoor is het nodig kennis systematisch op te slaan in databanken en beschikbaar te stellen aan anderen via gemakkelijk te benaderen media. Het kan gaan om kennis die op verschillende niveau’s in de organisatie aanwezig is: van kennis over het productieproces tot kennis over marktstrategie. Het gaat zowel om kennis over praktische zaken: hoe zorgen we dat onze machines optimaal staan afgesteld; als om de theoretische kennis en kennis over personen: bij wie kan ik terecht met een vraag over dit onderwerp?

Vooral grote bedrijven hebben kennismanager

Van de bedrijven met 250 of meer werkzame personen heeft 45 procent een kennismanager of -afdeling die zich bezighoudt met het beheer van kennis in het bedrijf. Van de kleine bedrijven (10 tot 50 werkzame personen) heeft 22 procent een kennismanager of -afdeling.

Kennismanagement naar bedrijfsgrootte, 2002

Kennismanagement naar bedrijfsgrootte, 2002

In veel bedrijven ontbreekt kennisbeleid

Een op de vier bedrijven heeft in 2002 een kennismanager in huis of heeft een afdeling voor kennismanagement, een op de zes bedrijven heeft beleid ontwikkeld of heeft een strategie voor kennismanagement. Nog maar weinig bedrijven zijn in staat het succes of de voordelen van het gebruik van kennismanagement te meten. Dit kan uiteenlopen van evaluatie van prestaties van individuele medewerkers tot indicatoren voor de productie van afdelingen. Van de kleine bedrijven heeft 6 procent indicatoren hiervoor ontwikkeld, van de grote bedrijven 12 procent.

Dienstensector meest kennisactief

Bedrijven in de dienstensector zijn wat verder op het gebied van het kennismanagement. 18 procent van de bedrijven in de dienstensector heeft beleid ontwikkeld op het gebied van kennismanagement, van de industriële bedrijven is dit 15 procent en van de overige bedrijven is dit maar 12 procent. Ook het aanstellen van een kennismanager of het opzetten van een speciale kennisafdeling gebeurde bij de overige bedrijven minder vaak.

Kennismanagement naar sector, 2002

Kennismanagement naar sector, 2002

Binnen de dienstensector lopen de computerservicebureaus duidelijk voorop. De helft van deze bureaus heeft al een kennismanager of -afdeling. Bedrijfstakken die zich nauwelijks met kennismanagement bezighouden zijn de textiel- en lederindustrie en de detailhandel en reparatie.

Bijna helft innoverende bedrijven heeft kennismanager

Innoverende bedrijven vervullen een voortrekkersrol in de kenniseconomie. Zoals verwacht, doen deze bedrijven meer met de kennis die zij in huis hebben. Zo heeft 45 procent van de innoverende bedrijven een kennismanager of afdeling voor kennismanagement. Van de niet-innoverende bedrijven is dit 20 procent.

Veel bedrijven die in 2002 nog niet actief zijn op het gebied van kennismanagement hebben wel plannen om daar in 2003 en 2004 mee te beginnen.

Kennismanagement en innovatie, 2002

Kennismanagement en innovatie, 2002

Effect van kennismanagement nog nauwelijks gemeten

In 2002 had 6 procent van de bedrijven indicatoren om het effect van kennismanagement te meten, 16 procent van de bedrijven was van plan die indicatoren in 2003 of 2004 te gaan introduceren. De meerderheid van de bedrijven die van plan zijn indicatoren te introduceren, zijn ook nog bezig met het ontwikkelen van beleid voor kennismanagement.

Martje Roessingh

Bron: 

  • Kennis en economie 2004 (binnenkort te verschijnen)
  • StatLine: Innovatie in Nederland 2000-2002