Elektronisch winkelen neemt toe

In 2003 hadden acht van de tien personen thuis een pc en zeven van de tien beschikten over een internetaansluiting. Verder had één op de vier personen ooit elektronisch gewinkeld.

Pc-bezit, internettoegang en elektronisch winkelen

Pc-bezit, internettoegang en elektronisch winkelen

Pc-bezit en internettoegang

In de Nederlandse huishoudens is het pc-bezit en internetgebruik behoorlijk ingeburgerd. In 2003 had 80 procent van de inwoners thuis een pc, tegen 60 procent in 1998. Hiermee is dit met eenderde gegroeid. In de periode 2002-2003 was de groei nog maar 2,5 procent.

In de periode 1998-2003 hebben steeds meer personen thuis een internetaansluiting genomen. Dit aandeel steeg van 16 naar 68 procent. Hiermee is dit ruimschoots verviervoudigd. De groei in de periode 2002-2003 bedroeg nog maar 6 procent.

Europese top

Deze ontwikkeling heeft ertoe geleid dat anno 2003 bij 59 procent van de huishoudens toegang tot internet is. In de EU (15) is dit gemiddeld 41 procent. Nederland neemt hier de tweede plaats in. Denemarken gaat aan kop met 64 procent.

Elektronisch winkelen

Elektronisch winkelen

Groei van het elektronisch winkelen

In 2003 maakte 22 procent van de bevolking deel uit van een huishouden waarbinnen ooit elektronisch is gewinkeld; in 1998 was dit nog maar 2 procent. De groei in de periode 2002-2003 was 30 procent.

Niet al deze personen zijn regelmatige elektronische kopers. In 2003 heeft één op de zes personen de afgelopen drie maanden elektronisch gekocht en één op de tien personen in de afgelopen maand.

Een belangrijke reden om niet elektronisch te winkelen is de zorg over de veiligheid en privacy. Verder wil ook niet iedereen creditcardgegevens via het internet doorgeven.

Vincent Fructuoso van der Veen

Bronnen:

  • StatLine: POLS, ICT en mediagebruik
  • Eurostat