Leasen van auto's duurder

De leaseprijs van personenauto’s was in het derde kwartaal van 2004 4,2 procent hoger dan een jaar eerder.

Leaseprijzen van nieuwe personenauto's, bestelauto's en vrachtauto's

Leaseprijzen van nieuwe personenauto's, bestelauto's en vrachtauto's

Snellere prijsstijging vanaf tweede halfjaar 2003

Sinds het derde kwartaal van 2001 is de gemiddelde leaseprijs met 10,2 procent gestegen. Meer dan de helft van deze stijging kwam na de eerste helft van 2003 tot stand.

Leaseprijzen van nieuwe personenauto's, bestelauto's en vrachtauto's

Leaseprijzen van nieuwe personenauto's, bestelauto's en vrachtauto's

Middenklassers stijgen sterker in prijs

Binnen de groep personenauto’s bestaan grote verschillen in leaseprijs per type auto. De leaseprijzen van kleine personenauto’s en auto’s uit de hogere middenklasse zijn minder gestegen dan die van middenklassers. Daarnaast zijn de leaseprijzen van auto’s met dieselmotoren minder gestegen dan van vergelijkbare auto’s op benzine en LPG.

Leaseprijzen van personenauto’s naar brandstofsoort en segment

Leaseprijzen van personenauto’s naar brandstofsoort en segment

Veel diesels

Bijna één op de drie nieuw verkochte personenauto’s in Nederland is een lease-auto. Eind 2003 reden er 517 duizend lease-auto’s rond. Meer dan de helft van deze auto’s heeft een dieselmotor. Ter vergelijking: van het gehele wagenpark heeft slechts een vijfde een dieselmotor.

Bestel- en vrachtauto’s minder in prijs gestegen

Nieuwe leasecontracten voor bestelauto’s zijn minder in prijs gestegen. Gemiddeld is de leaseprijs van een bestelauto in het derde kwartaal van 2004 2,3 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2003. Bij vrachtwagens was de prijsstijging 1,1 procent. De prijzen van leasecontracten van vrachtauto’s blijven al langere tijd achter bij die van de andere leasecategorieën.

Cees Maas en Aurél Kenessey

Bron: StatLine