Tegenslag voor fietsfabrikanten

Ook fietsfabrikanten hebben last van de economische tegenslag. Verdubbelde in de periode 1993–2000 de productiewaarde in de fietsindustrie in Nederland nog tot 427 miljoen euro, in 2003 was deze productiewaarde tot 410 miljoen euro gedaald. Een lichtpuntje was echter dat na twee magere jaren de uitvoer van fietsen in 2003 flink toenam.

Productiewaarden fietsen

Productiewaarden fietsen

Productinnovaties uitgewerkt

De fietsenindustrie voer in de jaren 1990–2000 wel bij productinnovaties zoals de ATB en hybridefiets. In die periode steeg de productiewaarde sterk. Maar ondertussen zijn de effecten van deze nieuwe producten uitgewerkt. Daar komt bij dat vanaf 2000 de export van fietsen sterk is gedaald. In 2000 werden nog 735 duizend fietsen uitgevoerd. In 2001 en 2002 waren dat er ongeveer 435 duizend. Inmiddels is de fietsexport in 2003 flink aangetrokken tot een uitvoer van 622 duizend rijwielen met een waarde van 217 miljoen euro.

Aandeel toerfiets in totale productiewaarde fietsen

Aandeel toerfiets in totale productiewaarde fietsen

Toerfiets verliest terrein

Bij de fietsfabrikanten verliezen de van oudsher belangrijke toerfietsen terrein aan andere typen fietsen. Waar het geheel aan fietsen in 2003 ongeveer op de dubbele productiewaarde uitkwam vergeleken met 1993, bleef de productiewaarde van toerfietsen op hetzelfde niveau. Het waardeaandeel toerfietsen is daarmee gehalveerd ten opzichte van 1993. Het aandeel stabiliseert zich de laatste jaren tussen de 25 en 30 procent. Andere typen fietsen zijn er voor in de plaats gekomen, vooral de ATB’s, hybride- en trackingfietsen.

In- en uitvoer van fietsen

In- en uitvoer van fietsen

Nederland: fietsimporterend land

Al jarenlang is de import van fietsen groter dan de export. In 2003 werden 767 duizend fietsen ingevoerd met een waarde van 115 miljoen euro, tegen een uitvoer van 622 duizend fietsen. Hiermee steeg de import van fietsen met bijna 20 procent ten opzichte van 2002, terwijl de export zelfs met bijna 50 procent groeide.
Meer dan de helft van de in 2003 ingevoerde rijwielen is afkomstig uit Azië, met name uit China en Taiwan. Vanaf 1990 is de invoer van rijwielen uit de Aziatische landen fors toegenomen.
Ruim 98 procent van de Nederlandse rijwielexport heeft Europa als bestemming. Duitsland is het belangrijkste afzetland. Meer dan de helft van de uitgevoerde rijwielen gaat naar onze Oosterburen. België is met een aandeel van bijna 20 procent een goede tweede.

Leon Stroeks en Wiel Packbier

Bron: StatLine