Herstel reizigersvervoer Schiphol

Begin 2003 verslechterde het passagiersvervoer van en naar Schiphol. In het laatste kwartaal van 2003 zette echter een herstel in. Dit herstel wordt vooral gedragen door het intercontinentale reizigersvervoer. Daarnaast is het vrachtvervoer begin 2004 verder gegroeid, in het bijzonder van en naar Afrika en Azië.

Herstel passagiersvervoer

Over heel 2003 bezien nam het aantal luchtpassagiers af met bijna 1 miljoen vergeleken met het topjaar 2002. Toen werden ongeveer 41 miljoen reizigers van en naar Schiphol vervoerd. De afname in 2003 hing deels samen met de uitbraak van SARS en de oorlog in Irak. Vanaf het laatste kwartaal van 2003 herstelde het passagiersvervoer. Het herstel trad vooral op in het intercontinentale reizigersvervoer. Toch vliegen de meeste passagiers naar Europese bestemmingen; dit vervoer heeft een aandeel van tweederde van het totale passagiersvervoer.

Passagiersvervoer van en naar Schiphol

Passagiersvervoer van en naar Schiphol

Stoelcapaciteit lijnvervoer beter benut

Sinds 1997 vliegt gemiddeld 88 procent van de passagiers met lijnvluchten, 12 procent vliegt met chartervluchten. De stoelcapaciteit op lijnvluchten wordt de laatste jaren steeds beter benut. De bezettingsgraad van lijnvluchten is opgelopen van 61 procent in 1992 naar 74 procent in 2003. De bezettingsgraad van chartervluchten lag in de jaren 1992–2003 tussen 75 en 79 procent.

Vrachtvervoer groeit verder begin 2004

In 2003 werd 1,3 miljoen ton vracht vervoerd van en naar Schiphol. Dat is 66 duizend ton meer dan in 2002. Begin 2004 nam het vrachtvervoer verder toe, vooral door een uitbundige toename van het vrachtvervoer naar en van Afrika en Azië. Azië blijft met een aandeel van meer dan de helft in het totale vrachtvervoer de belangrijkste bestemming.

Vrachtvervoer van en naar Schiphol

Vrachtvervoer van en naar Schiphol

Roberto Wekker

Bron: StatLine