Export naar groeimarkten

Ruim 4 procent van de totale Nederlandse uitvoer gaat naar de zogeheten opkomende markten in Midden- en Oost-Europa. Hiermee is deze regio de belangrijkste exportregio binnen de opkomende markten. De Nederlandse export naar de landen die tot deze groeimarkten worden gerekend, is in deze regio in 2002 met ruim 13 procent gestegen ten opzichte van 2001. Dit resulteerde in een exportwaarde van 9,7 miljard euro.

Export naar groeimarkten in Midden en Oost-Europa

De exportwaarde naar Turkije is in 2002 met ruim 19 procent gestegen ten opzichte van 2001. Hiermee is Turkije de sterkst groeiende markt van Midden- en Oost-Europa.

De uitvoer naar Hongarije, Rusland en Tsjechië steeg met respectievelijk 13, 15 en 17 procent. De export naar Polen, de grootste afzetmarkt voor Nederlandse goederenexporteurs in deze regio, steeg met ruim 6 procent het minst sterk.

Uitvoer naar opkomende markten per regio

Lichte stijging export naar Aziatische markten

De Nederlandse export naar de opkomende markten in de regio Azië is vorig jaar met 1 procent gestegen tot 6,4 miljard euro. Het aandeel van deze landen in de totale Nederlandse export bedraagt bijna 3 procent. Binnen deze Aziatische regio heeft alleen de uitvoer naar China, Indonesië en Zuid-Korea in 2002 een stijging laten zien. Vooral de export naar China is flink gestegen. Er is in 2002 een kwart meer uitgevoerd dan in 2001. Ook de uitvoer naar Zuid-Korea is het afgelopen jaar met 15 procent aanzienlijk toegenomen.

Uitvoer naar Latijns-Amerika lager

Naar de opkomende markten van Latijns-Amerika is vorig jaar voor 1,6 miljard euro uitgevoerd. Dit is ruim 8 procent minder dan in 2001. Het aandeel in de totale Nederlandse goederenuitvoer bleef onveranderd 0,7 procent. Binnen deze regio is Brazilië de belangrijkste handelspartner, gevolgd door Mexico. De export naar Brazilië is in 2002 met 9 procent in waarde gedaald tot 0,7 miljard euro. De uitvoer naar Mexico is vorig jaar met 18 procent flink toegenomen.

Het Midden-Oosten en Afrika

De export naar de groeimarkten in het Midden-Oosten is in 2002 met 12 procent toegenomen tot 1,2 miljard euro. Driekwart van deze export gaat naar Saudi-Arabië.

De exportwaarde naar Zuid-Afrika, het enige land in Afrika dat is geselecteerd als opkomende markt, bedraagt in 2002 ongeveer 0,7 miljard euro. Dit is 10 procent minder dan in 2001.

Wiel Packbier