Waar winkelt Nederland?

In 2000 deden Nederlandse huishoudens gemiddeld voor bijna elfduizend euro aankopen in detailhandel en horeca.

Bestedingen van huishoudens in detailhandel en horeca, 2000

Meerdere aankoopplaatsen

Bijna dertig procent van de bestedingen in detailhandel en horeca werd in de supermarkt gedaan. Kledingwinkels, benzinestations en horecagelegenheden ontvingen ieder ongeveer negen procent van ons winkelgeld. Winkels voor woninginrichting en warenhuizen waren goed voor vijf respectievelijk ruim drie procent van onze aankopen. De overige aankopen werden bij kleinere zaken gedaan zoals de slager, de bloemenwinkel of de groentewinkel.

Levensmiddelen meestal in de supermarkt

In 2000 werd door huishoudens gemiddeld 4100 euro aan voeding besteed. Meer dan de helft hiervan werd in de supermarkt uitgegeven. In de horeca werd ruim twintig procent van de uitgaven aan eten en drinken gedaan. Het gaat daarbij niet alleen om bestedingen in restaurant of café, maar ook om uitgaven in de bedrijfskantine. De overige levensmiddelenaankopen worden gedaan bij de slager, de groenteman, de bakker, de slijter en op de markt.

Bestedingen aan voeding naar aankoopkanaal, 2000

Bestedingen aan kleding

Een huishouden in Nederland kocht in 2000 gemiddeld voor bijna 1300 euro aan kleding. Vooral de kledingzaken zijn geliefd: twee derde van alle bestedingen aan kleding kwam hier terecht. Op de tweede plaats volgen de warenhuizen. Zij namen in 2000 een zevende deel van de markt voor kleding voor hun rekening. Tot de kleinere kledingverkopers behoren de winkel voor sportartikelen, de markt en de postorderbedrijven.

Schoenen ook in sportzaak

In 2000 is door huishoudens gemiddeld 260 euro aan schoenen besteed. Ruim 75 procent hiervan vond plaats in een schoenenzaak. Ook de winkel voor sportartikelen heeft een behoorlijk marktaandeel. Vijftien procent van alle herenschoenen en dertien procent van alle kinderschoenen werd in een sportzaak gekocht. Warenhuizen zijn op de schoenenmarkt minder belangrijk.

Bestedingen aan schoenen naar aankoopkanaal, 2000

Hub Erkens