Verkoop levensverzekeringen daalt licht

In 2001 is de verkoop van levensverzekeringen voor het eerst sinds jaren niet meer gegroeid. Het totaal van de verkopen is zelfs licht gedaald van 7,1 miljard euro in 2000 naar 6,9 miljard euro in 2001.

Verkoop van levensverzekeringen

De lichte daling betreft vooral levensverzekeringen tegen periodieke premiebetaling. De verkoop van koopsompolissen is op peil gebleven; het verkochte aantal nam zelfs toe. Deze tendens is al langer zichtbaar. De consument blijkt zich steeds minder te willen binden aan langlopende verzekeringen, maar liever van jaar tot jaar verschillende aankoopmogelijkheden te bekijken.

Premies verkochte verzekeringen

Intermediairverzekeraars overheersen markt

Verkoop en premie-inning van levensverzekeringen verloopt meestal via zogenaamde intermediairverzekeraars. Het omzetaandeel van deze groep is gestegen van 62 procent in 1999 tot 65 procent in 2001.
Het aandeel premies voor levensverzekeringen dat via banken wordt geïnd, neemt de laatste twee jaar ook iets toe: 21 procent in 1999 tegen 23 procent in 2001.
De zogenaamde direct writers verliezen marktaandeel: in 1999 hadden ze nog twaalf procent en in 2001 kwam nog maar tien procent van de levensverzekeringspremies via dit kanaal binnen.

Carlo Schmitz

Bron: StatLine, Financiële maandstatistiek (2002) nummer 3