Inhaalslag allochtone meisjes bij brugklastoets

Tussen 1989 en 1999 zijn de scores van brugklasleerlingen op de entreetoetsen hoger geworden. Dit blijkt uit de resultaten van drie opeenvolgende cohortonderzoeken. Verder blijkt dat de prestatieverbetering van autochtone jongens en meisjes even groot is. Meisjes van allochtone herkomst daarentegen, hebben tussen 1993 en 1999 de allochtone jongens bijna ingehaald op de rekentoets en zelfs voorbijgestreefd op de taaltoets.

Rekenen: allochtone meisjes verkleinen achterstand

Was het in 1993 nog zo dat de allochtone jongens voor rekenen hoger scoorden, zes jaar later hebben meisjes van Surinaamse, Antilliaanse of Marokkaanse herkomst hen vrijwel ingehaald. Turkse meisjes presteren nog wel lager dan Turkse jongens, maar het verschil is ook hier kleiner geworden. Bij de autochtone leerlingen zijn de verschillen in scores tussen jongens en meisjes sedert 1989 gelijk gebleven: meisjes presteren lager op de rekentoets.

Entreetoets rekenen jongens en meisjes

0842g2.gif (5205 bytes)

Taal: meisjes scoren hoger dan jongens

In 1993 waren de scores op de taaltoets voor (niet-westerse) allochtone jongens en meisjes ongeveer gelijk. In 1999 scoren de meisjes duidelijk hoger, ook de Turkse meisjes. Surinaamse en Antilliaanse meisjes scoren nu bijna even hoog voor de taal als autochtone meisjes. Ook bij deze deeltoets zijn de verschillen tussen autochtone jongens en meisjes onderling gelijk gebleven: meisjes scoren hoger.

Entreetoets taal jongens en meisjes

0842g1.gif (4952 bytes)

Informatieverwerking: kleine verschillen

Na een achterstand in 1993 op de deeltoets informatieverwerking, scoren Surinaamse, Antilliaanse en Marokkaanse meisjes in 1999 iets hoger dan de jongens. Turkse meisjes scoren even hoog als de Turkse jongens. Autochtone jongens doen het bij dit onderdeel nog steeds iets beter dan autochtone meisjes.

Christine Jol