Kwart miljoen auto's gestript

Begin 1998 reden er in Nederland 6,7 miljoen motorvoertuigen rond. Hiervan waren 5,9 miljoen personenauto's.

Van de 6,7 miljoen voertuigen werden er vorig jaar 407 000 afgemeld via het kentekenregister van de Rijksdienst voor het wegverkeer. Bij 360 000 afmeldingen ging het om een personenauto.

Bijna eenderde van de afgemelde personenauto’s ging naar het buitenland. De overige 247 000 auto's werden bij Nederlandse autodemontagebedrijven voor de sloop aangeboden. Negen van de tien sloopauto’s waren ouder dan 10 jaar.

Personenauto's en sloopauto's, 1998

Personenauto's en sloopauto's, 1998
De technologische vooruitgang en de invoering van de APK-keuring hebben de gemiddelde levensduur van een personenauto de laatste jaren doen toenemen. Was een personenauto 10 jaar geleden nog na 9 à 10 jaar rijp voor de sloop, nu is de levensduur ruim 13 jaar. Het Nederlandse wagenpark bestaat voor 70% uit auto’s van 10 jaar en jonger. Er zijn ca. 2 miljoen personenauto’s ouder dan 10 jaar. Hiervan zijn 90 000 auto's 25 jaar en ouder.

Nieuwe auto’s belanden hooguit bij de sloperij, wanneer ze onherstelbaar beschadigd zijn. Zo wordt van de auto’s tussen 6 en 10 jaar oud slechts 1% gestript. Van het personenautopark van 16 tot 20 jaar oud kwam vorig jaar een kwart bij de sloperij terecht.

Deel wagenpark dat wordt gesloopt naar leeftijd

Deel wagenpark dat wordt gesloopt naar leeftijd
De autodemontagebedrijven ontdoen de voertuigen van onder meer ruiten, bekleding, banden en bumpers. Deze onderdelen gebruiken andere bedrijven als grondstof voor nieuwe producten. Het gestripte wrak gaat vervolgens naar een shredderinstallatie. Daar wordt het vermalen tot snippers of vuistgrote brokken.

Jaarlijks verwerken de shredders bijna 490 000 ton aan kale wrakken. Dit is inclusief de import van 250 000 ton sloopauto's. Na bewerking gaat 370 000 ton naar de staalindustrie. De rest is voor de afvalberg.

René Jolly