Jeugdige verkeersdoden

Vorig jaar zijn in het verkeer 130 kinderen van 4 t/m 18 jaar omgekomen. Dit aantal is de laatste jaren aan het dalen. In 1997 zijn er 150 jongeren dodelijk verongelukt, twee jaar eerder waren het er 165. Van deze verkeersslachtoffers is driekwart tussen de 13 en 18 jaar. In de leeftijdsgroep van 4 tot 12 jaar valt een kwart van de slachtoffers.

Jeugdige verkeersdoden

Jeugdige verkeersdoden

Middag gevaarlijk

Vooral voor kinderen tussen 4 en 12 jaar blijkt de namiddag het meest gevaarlijk. Van de dodelijke ongelukken waarbij zij betrokken zijn, gebeurt 40% tussen 3 en 6 uur in de middag. Op weg naar school – tussen 7 en 9 uur ’s-ochtends – gebeurt 10% van de ongelukken. Ook tussen de middag is er een lichte piek.

Ook voor oudere kinderen – tussen 13 en 18 jaar – levert de weg van en naar school de meeste risico’s op. Tussen 7 en 9 uur in de ochtend valt in deze groep 12% van de slachtoffers. De weg vanuit school eist bij hen 20% van de levens. Daarbij ligt een duidelijke piek tussen 4 en 5 uur in de middag.

De oudere groep kinderen neemt ook in de avond aan het verkeer deel. Daardoor zijn bij hen de dodelijke ongelukken ook meer regelmatig over de namiddag, de avond en het begin van de nacht verdeeld dan bij de jongsten.

Jeugdige verkeersdoden naar uur van de dag, 1994-1998

Jeugdige verkeersdoden naar uur van de dag, 1994-1998

Bebouwde kom en buitenweg

Meer dan de helft van de ongevallen waarbij een kind tussen 4 en 12 jaar om het leven komt, vindt plaats op wegen waar een snelheidslimiet geldt van 50 km per uur. Op plaatsen met een lagere limiet, zoals woonerven, gebeurt slechts 2% van de dodelijke ongevallen. Op wegen met een limiet van 80 km per uur – vaak zullen deze buiten de bebouwde kom liggen – valt een derde van de jongste slachtoffers.

Onder kinderen van 13 tot 18 jaar daarentegen liggen deze verhoudingen precies andersom. De helft dodelijke ongelukken gebeurt juist op deze 80 km-wegen. Op wegen met een limiet van 50 km per uur valt een derde van de slachtoffers. Kinderen in deze leeftijdsgroep maken echter ook meer gebruik van wegen met een hogere snelheidslimiet, bijvoorbeeld om in een andere plaats naar de middelbare school te gaan.

Jeugdige verkeersdoden naar geldende maximumsnelheid, 1994-1998

Jeugdige verkeersdoden naar geldende maximumsnelheid, 1994-1998
Mat Habets