Vreemde talen

Bijna iedereen die in 1997 eindexamen Mavo, Havo of Vwo deed, had Engels als eindexamenvak. Het aantal leerlingen met Duits lag voor het eindexamen Mavo op 50%, voor Havo op 39% en voor Vwo op 45%. Frans was van de talen het minst populair. De percentages lagen voor deze drie schooltypen op 20, 26 en 35%

In ons onderwijs wordt relatief veel van het aantal beschikbare lessen aan het leren van een buitenlandse taal besteed. In Nederland had een scholier van zestien jaar in het schooljaar 1994/'95 minimaal 910 uren les. Hiervan werd 22% besteed aan les in buitenlandse talen. Ook in Denemarken wordt een relatief groot deel van de lesuren op school gebruikt voor het leren van een vreemde taal.

Volgens Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie (EU), gebruiken veel Nederlanders en Denen hun talenkennis op het werk. Veertig procent van het aantal mensen in deze twee landen gebruikt één of meer buitenlandse talen op hun werk. Beide landen zijn met het tweetalige België hiermee koplopers binnen de EU.

Opleiding en gebruik buitenlandse taal, bron: Eurostat

Opleiding en gebruik buitenlandse taal, bron: Eurostat
In Duitsland en Frankrijk is het aantal personen dat op het werk een vreemde taal spreekt maar de helft van ons land. Met name in Frankrijk wordt minder tijd besteed aan het leren van een buitenlandse taal. Slechts 10% van het aantal lesuren wordt hiervoor gebruikt.

Eén op de tien werkenden in Ierland en het Verenigd Koninkrijk spreekt naast het Engels een andere taal. Voor beide landen waren geen gegevens beschikbaar voor het aantal lesuren in een buitenlandse taal.

Frans van Ingen Schenau

Bron: Inspectie van het Onderwijs en Eurostat