Goederenvervoer in Nederland

Goederenvervoer gestegen in 2017

In 2017 is 1,69 miljard ton goederen vervoerd, een stijging van 1,4 procent in vergelijking met een jaar eerder. Deze stijging was te zien bij vrijwel alle vervoerwijzen, alleen via het spoor werd minder vervoerd.

Het grensoverschrijdend vervoer steeg vorig jaar tweemaal zo hard als het binnenlands vervoer. Grensoverschrijdend vervoer is goederenvervoer tussen Nederland en het buitenland, waarbij óf de plaats van lading óf de plaats van lossing buiten Nederland ligt. Vooral via de lucht en de weg werd er meer van en naar ons land vervoerd. Per vliegtuig is 1,8 miljoen ton goederen vervoerd, 0,2 procent van het totale vervoer van en naar Nederland.

Vervoerd gewicht, 2017 (%-mutatie t.o.v. een jaar eerder)
 mutatie
Luchtvaart6,8
Wegvervoer2,2
Zeevaart1,1
Binnenvaart0,9
Spoorvervoer-6,1

Vervoer via spoor voor het eerst sinds jaren gedaald

Het spoorvervoer droeg als enige vervoerwijze niet bij aan de groei van het (internationale) goederenvervoer. Het vervoerde tonnage per trein daalde in 2017 met 6,1 procent. De daling kwam vooral doordat minder kolen naar Duitsland werden vervoerd. In vergelijking met 2016 daalde het kolentransport naar Duitsland met bijna een kwart. De laatste keer dat het vervoerde gewicht per spoor daalde, was in 2012.

Goederenvervoer in Nederland (x mln ton)
categories1categories2zeevaartbinnenvaartspoorweglucht
binnenlands2016114,12,9535,5
2017113,52,7542,3
grensoverschrijdend2016588,8196,937,4192,51,7
2017595,8200,435,1201,81,8

Vooral meer internationaal transport

Ten opzichte van 2016 groeide het internationale transport met 1,7 procent tot 1,03 miljard ton. Bijna 58 procent van deze goederen werd met een zeeschip vervoerd. De totale overslag van goederen in Nederlandse zeehavens steeg in 2017 met 1,2 procent. Deze groei kwam vooral doordat meer containers zijn verwerkt. De aan- en afvoer van bulkgoederen daalde in 2017 ten opzichte van een jaar eerder.

Het totale binnenlands vervoer steeg met 0,9 procent tot 659 miljoen ton. Deze groei is volledig toe te schrijven aan het vervoer over de weg. Het binnenlands per trein en binnenvaartschip vervoerde gewicht daalde met respectievelijk 5,5 procent en 0,5 procent.