© Hollandse Hoogte

Personenauto's

Aantal personenauto’s neemt verder toe

Er komen steeds meer personenauto’s op de weg in Nederland. Vanaf het begin van het nieuwe millennium is het aantal auto’s met bijna een derde toegenomen. Op 1 januari 2018 waren er bijna 8,4 miljoen personenauto’s, 2 procent meer dan een jaar eerder. Van de personenauto’s zijn 9 op de 10 eigendom van particulieren, de overige staan op naam van (lease)bedrijven.

Nederlandse personenauto's, 1 januari (x mln)
 Op naam van bedrijfOp naam van particulier
20090,9096,634
20100,8736,749
20110,8596,876
20120,876,989
20130,8737,043
20140,877,063
20150,8737,106
20160,9137,188
20170,9257,298
20180,9527,421
Bron: CBS, RDW

Benzineauto blijft populair, elektrische auto in opkomst

Veruit de meeste personenauto’s, 79 procent, rijden op benzine. De dieselauto komt op de tweede plaats met 16 procent. Het aantal elektrische en hybride auto’s neemt echter snel toe. Begin 2018 telde Nederland ruim 271 duizend elektrische en hybride auto’s, 3 keer zoveel als vijf jaar eerder. Wel is hun aandeel in het totale autopark met 3 procent nog steeds betrekkelijk klein.

De meeste elektrische personenauto’s, 152 duizend, zijn hybride auto’s, zoals de Toyota Auris. Hybride auto’s hebben een elektromotor en een verbrandingsmotor. Daarnaast rijden er 97 duizend plug-in hybrides rond, bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander. Plug-in hybrides zijn uitgerust met een stekker waarmee de accu kan worden bijgeladen. Naast de hybrides telt Nederland 22 duizend volledig elektrische auto’s die alleen een elektromotor hebben, zoals de Tesla model S.

Hybride en elektrische personenauto’s, 1 januari (x 1000)
 Volledig elektrisch (FEV)Plug-in hybride (PHEV)Hybride (HEV)
20161076124
20171496136
20182297152
Bron: CBS, RDW

Stijging autoverkopen in Nederland hoger dan EU-gemiddelde

In 2017 zijn 414 duizend nieuwe personenauto’s verkocht in Nederland. Dat zijn er 8,3 procent meer dan een jaar eerder. In 2016 was er nog sprake van een dip in de autoverkopen. Vanwege een hogere fiscale bijtelling per 1 januari 2016, kochten veel zakelijke rijders destijds nog vóór de jaarwisseling een nieuwe auto; hierdoor stortte de verkoop in de eerste maanden van 2016 in.

Van de 10 landen binnen de EU-28 waar de meeste auto’s verkocht werden, steeg alleen in Polen de verkoop van nieuwe personenauto’s in 2017 harder dan in Nederland, namelijk met 16,9 procent. In de buurlanden Duitsland en België werden respectievelijk 2,7 en 1,3 procent meer personenauto’s verkocht, terwijl in het Verenigd Koninkrijk de verkopen met 5,7 procent daalden. Gemiddeld werden er binnen de EU 3,4 procent meer auto’s verkocht dan in 2016.

Verkoopontwikkeling bij 10 EU-landen met hoogste autoverkopen, 2017 (%-mutatie t.o.v. 2016)
 ontwikkeling
EU-283,4
Polen16,9
Nederland8,3
Italië7,9
Spanje7,7
Oostenrijk7,2
Frankrijk4,7
Duitsland2,7
Zweden1,9
België1,3
Verenigd Koninkrijk-5,7
Bron: CBS, ACEA, RDC/CBMI