Motorfietsen, bromfietsen en fietsen

Aantal motoren stabiliseert

Begin 2018 zijn er ruim 661 duizend motorfietsen in Nederland. Dat is bijna 1 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal motorfietsen is al sinds 2012 vrij constant en ligt steeds rond de 650 duizend. Motorbezitters zijn steeds vaker 50 jaar of ouder. Begin 2008 stond nog bijna een derde van de motoren op naam van een 50-plusser, begin 2018 is dat al ruim de helft. Het aandeel 30- tot 50-jarigen met een motorfiets nam in deze periode af van 59 naar 37 procent. Een op de tien motoreigenaren is onder de 30 jaar.

Ook het aantal verkochte motorfietsen is de laatste tien jaar redelijk stabiel gebleven. In 2017 werden er bijna 13 duizend nieuwe en ruim 120 duizend tweedehandsmotorfietsen verkocht.

Motorfietsen particulieren naar leeftijd eigenaar, 1 januari (x 1000)
 tot 30 jaar30 tot 50 jaar50 jaar of ouder
200856,3342,1177,5
200958,4339,4197,8
201060,8333,8218,3
201162,0324,7238,5
201264,1313,6258,2
201366,7299,2275,7
201468,2283,5290,7
201567,1269,2304,2
201666,6256,9316,4
201766,6248,2327,8
201865,9241,7339,5
Bron: CBS, RDW

Meer snorfietsen, minder brommers

Het aantal voertuigen met een bromfietskenteken is in 2017 met bijna 3 procent gestegen tot bijna 1,2 miljoen per 1 januari 2018. Sinds 2007 groeide het aantal snorfietsen, bromfietsen, brommobielen en overige voertuigen met een bromfietskenteken, zoals bromfiets-quads, met twee derde. Vooral tussen 2007 en 2011 nam het aantal met gemiddeld zo’n 10 procent per jaar sterk toe. Vanaf 2011 is de stijging volledig toe te schrijven aan de snorfietsen. Zowel het aantal brommers als het aantal brommobielen daalde de laatste jaren.

Aantal snor- en bromfietsen onder jongeren sterk gedaald

Onder jongeren is de snor- bromfiets steeds minder populair. Het aantal snor- en bromfietsenbezitter van 16 tot 20 jaar daalde vanaf 2010 van 105 duizend naar 46 duizend. In maart 2010 werd het praktijkexamen voor het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bovenop het al bestaande theorie-examen. Daardoor moesten jongeren extra kosten maken voor een bromfietsrijbewijs. Boven de 20 jaar nam het aantal snor-en bromfietsenbezitters in alle leeftijdsgroepen toe.

Bromfietsenpark, 1 januari (x 1000)
periodensnorfietsbromfietsbrommobiel en overigen
200730538621
200834042323
200938646523
201043549624
201148751625
201252750926
201356049926
201458948825
201561848225
201664847825
201768147325
201872046724
Bron: CBS, RDW

Ruim 12,5 duizend snelle e-bikes

Nederland telde op 1 januari 2018 ruim 12,5 duizend speed pedelecs: elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur. Dat zijn er 73 per 100 duizend inwoners. In de provincie Utrecht zijn naar verhouding de meeste bezitters van deze snelle elektrische fietsen, namelijk 101 per 100 duizend inwoners. Overijssel en Zeeland volgen met respectievelijk 88 en 85 per 100 duizend inwoners. Flevoland en Limburg scoren met 52 en 43 speed pedelecs per 100 duizend inwoners het laagst.

Speed-pedelecs per 100 000 inwoners, 2018
 speedpedelecs
Groningen 84
Friesland 64
Drenthe 77
Overijssel 88
Flevoland 52
Gelderland80
Utrecht101
Noord-Holland81
Zuid-Holland65
Zeeland85
Noord-Brabant66
Limburg43
Bron: CBS, RDW

Meer fietsen dan Nederlanders

In 2016 telde Nederland 22,8 miljoen fietsen, gemiddeld 1,3 per persoon. Daarmee is de fiets het meest voorkomende vervoermiddel in ons land. Steeds vaker is deze fiets een e-bike. Inmiddels zijn het er 1,4 miljoen, waaronder ook speed-pedelecs. Dat komt neer op 6 procent van alle fietsen. Van de 928 duizend fietsen die in 2016 verkocht werden, was 29 procent elektrisch, vijf jaar eerder was dat nog 15 procent.

Fietsen, 1 januari (x mln)
 fietsen
200517,8
200618
200718
200818
200919
201020
201120,8
201222,3
201322,3
201422,5
201522,7
201622,8
Bron: CBS, BOVAG-RAI, GfK