© Hollandse Hoogte

Wegvoertuigen

Toename motorvoertuigen

Nederland telt op 1 januari 2018 iets meer dan 10 miljoen motorvoertuigen. Dat zijn er bijna 2 procent meer dan een jaar eerder. Ruim 80 procent van de motorvoertuigen, 8,4 miljoen, zijn personenauto’s, hier was de toename 1,8 procent. Het sterkst gestegen zijn het aantal bestelauto’s en trekkers voor oplegger met 3,6 respectievelijk 3,9 procent. Na 17 jaar van daling is het aantal vrachtwagens per 1 januari 2018 licht toegenomen. Het aantal motorfietsen vertoont al tien jaar een stijgende lijn.

Motorvoertuigen, 1 januari (x mln)
 Personenauto'sBedrijfsvoertuigenMotorfietsen
20097,51,10,6
20107,61,10,6
20117,71,10,6
20127,91,10,6
20137,910,7
20147,910,7
2015810,7
20168,110,7
20178,21,10,7
20188,41,10,7
Bron: CBS, RDW

Meer personenauto’s verkocht

In 2017 werden 414 duizend nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, 32 duizend meer dan een jaar eerder. Dit komt neer op een stijging van 8 procent. Ook tweedehands auto’s verkochten goed. De verkoop was in 2017 het hoogste ooit. Bijna 2 miljoen gebruikte auto’s kregen een nieuwe eigenaar, een toename van 1,7 procent.

Verkoop personenauto's, 2017 (x1 000)
 NieuwTweedehands
jan51166
feb32158
mrt37176
apr29155
mei36170
jun41177
jul32172
aug29158
sep35166
okt36164
nov38161
dec17155
Bron: CBS, RDC/CBMI

Verkoop nieuwe bestelauto’s blijft stijgen

Er werden in 2017 voor het vierde achtereenvolgende jaar meer nieuwe bestelauto’s verkocht dan een jaar eerder. In 2013 ging het nog om bijna 51 duizend nieuwe bestelauto’s, in 2017 waren dat er al ruim 73 duizend. Ten opzichte van 1 januari 2016 bedroeg de stijging bijna 3 procent. Het aantal nieuw verkochte vrachtwagens (zonder oplegger) was in 2017 gelijk aan 2016, terwijl het aantal trekkers met oplegger in 2017 met 7 procent daalde tot ruim 9,3 duizend.

Nieuwverkoop bestelauto's en zware vrachtvoertuigen (x1 000)
   Bestelauto'sVrachtauto'sTrekkers voor oplegger
2015I16,912,9
II15,312,3
III12,80,82,1
IV12,70,82,1
2016I21,31,13,7
II19,11,22,3
III150,92,2
IV1512
2017I22,81,13,1
II18,71,12,3
III16,311,9
IV15,612
Bron: CBS, RDC/CBMI

Relevante links