© Hollandse Hoogte

Continentaal goederenvervoer: wegvervoer

Groei internationaal wegvervoer

In 2016 werden over de weg 191 miljoen ton goederen van en naar Nederland getransporteerd. Dat was 4 procent meer dan in 2015. De groei kwam geheel voor rekening van buitenlandse vrachtauto’s. Het grensoverschrijdend vervoer van en naar ons land door Nederlandse vrachtvoertuigen daalde in 2016 met 1 procent.

Goederenwegvervoer van en naar Nederland
 Buitenlandse vrachtauto"sNederlandse vrachtauto"s
200776,2131,1
200877,1127,3
200971,6115,6
201071,6106,4
201171,1111,3
201271,5106,7
201375,4104,2
201475,4106,6
201581,5102,2
201689,9101,2

Vooral meer vervoerd door vrachtauto’s uit MOE-landen

Van de buitenlandse voertuigen waren het vooral de vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen) die meer vervoerden. Het gewicht van de vervoerde goederen van en naar ons land door MOE-landen nam in 2016 met 19,5 procent toe tot 40 miljoen ton. Hiervan werd 55 procent door vrachtauto’s uit Polen vervoerd.

Goederenwegvervoer van en naar Nederland door MOE-landen, 2016
 Vervoerd gewicht
Polen22,2
Roemenië3,1
Bulgarije2,9
Hongarije2,8
Slowakije2,4
Litouwen2,3
Tsjechië2,2
Overige landen2,2

Duitse vervoerders verliezen aan belang

Maar ook het wegtransport van en naar Nederland door vervoerders uit de overige Europese landen steeg, met 3,9 procent. Dit kwam vooral doordat Duitse vrachtauto’s in 2016 weer meer vervoerden. Hoewel Duitsland nog steeds het transport door buitenlandse vervoerders in Nederland domineert, is hun aandeel de afgelopen jaren wel flink geslonken. Waren ze in 2006 goed voor het vervoer van ruim 42 procent van alle goederen die met buitenlandse vrachtauto’s over de Nederlandse grenzen gingen, in 2016 nog voor minder dan 30 procent.