Hoeveel uitstoot veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart?

In 2018 stootte de Nederlandse luchtvaartsector ruim 13 miljard kilo aan CO2 uit. Dit is met inbegrip van de uitstoot die plaats vond in het buitenlandse luchtruim. De uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vliegen, zit er niet in. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale CO2-uitstoot door de Nederlandse economie ligt de laatste jaren rond de 6 procent. De CO2-uitstoot door de luchtvaart hangt sterk samen met het aantal vliegbewegingen, dat op haar beurt weer een relatie vertoont met de economische ontwikkeling. Het tempo waarin de CO2-uitstoot stijgt is na 2000 duidelijk afgevlakt.

CO2-uitstoot door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
JaarCO2-uitstoot (miljard kg)
19905,1
19915,5
19926,2
19936,9
19947,2
19957,8
19968,8
19979,4
199810,0
199910,4
200010,7
200110,6
200210,6
200310,5
200410,8
200511,1
200611,7
200711,8
200811,7
200910,9
201011,2
201112,0
201212,0
201311,9
201412,9
201513,1
201613,0
201712,8
2018*12,7
* Voorlopig cijfer

Vanaf 2003 is de groei van de uitstoot van CO2 in de luchtvaart kleiner dan de economische groei (toegevoegde waarde) van de luchtvaart. Hierdoor is sprake van zogenaamde relatieve ontkoppeling van CO2 met de economische groei van de luchtvaart.

CO2-uitstoot en toegevoegde waarde luchtvaart
JaarCO2-uitstoot (1995 = 100)Toegevoegde waarde (in prijzen van 2015) (1995 = 100)
1995100100
1996111,70103,10
1997120,53114,67
1998127,23122,54
1999132,52129,14
2000135,95133,93
2001135,42123,81
2002135,79120,10
2003134,29154,79
2004137,25181,82
2005141,37201,11
2006148,85220,72
2007150,27243,25
2008149,66247,10
2009138,83202,84
2010142,75251,13
2011152,64275,70
2012152,99281,28
2013152,06286,50
2014164,05299,51
2015167,45295,74
2016165,47333,77
2017162,76338,07
2018*162,03356,96
* Voorlopige cijfers

De luchtvaart stootte ruim 57 miljoen kilo aan stikstofoxiden uit in 2018. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie ligt de laatste jaren bijna rond de 15 procent. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale uitstoot van verzurende stoffen, in zogeheten zuurequivalenten, is rond de 8 procent.

De emissies zijn geraamd volgens de methode van Milieurekeningen. Deze methode verschilt met de IPCC berekening die gebruikt wordt voor het akkoord van Parijs. De door Milieurekening berekende emissies sluiten aan bij de concepten en definities van Nationale rekeningen.