Hoe belangrijk is de luchtvaart voor onze economie?

De bijdrage van het ‘vervoer door de lucht’ (ruwweg de vliegmaatschappijen) aan de Nederlandse economie is ongeveer een half procent. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht kromp in 2009 sterk, maar groeide daarna sterk en lag in 2016 al 45 procent hoger dan het niveau van voor de crisis. De werkgelegenheid is daarentegen gekrompen. In 2016 waren er in het vervoer door de lucht 22 duizend vte’s actief, 3 duizend minder dan in 2006.

Economie van Vervoer door de lucht
 Toegevoegde waarde (prijzen 2010)Werkgelegenheid
20062,525
20072,825
20082,825
20092,325
20102,822
20113,123
20123,222
20133,322
20143,522
20153,522
2016*3,722

Naast de vliegmaatschappijen zelf is er nog meer bedrijvigheid rond de luchtvaart. Het gaat hierbij om de vliegvelden en om ondernemingen die zich bezighouden met de afhandeling van luchtvracht en –passagiers. In 2017 waren er ongeveer 340 van dergelijke dienstverleners actief, vrijwel evenveel als luchtvaartmaatschappijen. De werkgelegenheid van de zogeheten dienstverlening voor de luchtvaart ligt op zo’n 15 procent van die van het vervoer door de lucht, de omzet op ongeveer een kwart. In 2015 bedroeg de omzet van vervoerders en dienstverleners tezamen bijna 13 miljard euro.