Hoe belangrijk is de luchtvaart voor onze economie?

De bijdrage van het ‘vervoer door de lucht’ (ruwweg de vliegmaatschappijen) aan de Nederlandse economie bedraagt ruim een half procent. De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht kromp in 2009 sterk, maar groeide daarna sterk en lag in 2017 al 46 procent hoger dan het niveau van voor de crisis (in vergelijking met 2007). De werkgelegenheid is daarentegen gekrompen. In 2017 waren er in het vervoer door de lucht 22 duizend vte’s actief, 3 duizend minder dan in 2007.

Economie van vervoer door de lucht (Toegevoegde waarde (1 000 euro), Werkgelegenheid (1 000 vte))
 Toegevoegde waarde (prijzen 2015)Werkgelegenheid
20072,91725
20082,96325
20092,43225
20103,01122
20113,30623
20123,37322
20133,43522
20143,59122
20153,54622
20164,00222
20174,25822
1) Bedragen uitgedrukt in prijzen van 2015.
Hiertoe zijn inflatiecorrecties gebruikt.

Naast de vliegmaatschappijen zelf is er nog meer bedrijvigheid rond de luchtvaart. Het gaat hierbij om de vliegvelden en om ondernemingen die zich bezighouden met de afhandeling van luchtvracht en passagiers. In 2018 waren er ongeveer 365 van dergelijke dienstverleners actief, iets meer dan het aantal luchtvaartmaatschappijen. De werkgelegenheid van de zogeheten dienstverlening voor de luchtvaart ligt op zo’n 29 procent van die van het vervoer door de lucht, de omzet op ongeveer 17 procent. In 2016 bedroeg de omzet van vervoerders en dienstverleners tezamen ruim 12 miljard euro.