kleinzoon op inline skates achter de roelstoel van opa op sportveld in woonwijk
© Hollandse Hoogte

Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor voorzieningen in het sociaal domein. Goede informatievoorziening over de resultaten binnen het sociaal domein is noodzakelijk om de transformatie te laten slagen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het CBS hebben hiervoor de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein ontwikkeld. Deze monitor helpt gemeenten om de beleidsinformatie over het sociaal domein integraal inzichtelijk te maken. Zo biedt de monitor inzichten in de effecten van het beleid en geeft het antwoord op de vraag of gestelde doelen zijn gehaald.

In het kader van deze monitor verzamelt het CBS gegevens bij gemeenten over voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De VNG heeft in een aanleverprotocol gedetailleerd vastgelegd welke gegevens de gemeenten bij het CBS moeten aanleveren. Gemeenten nemen op vrijwillige basis deel aan deze monitor en aan de bijbehorende gegevensleveringen.

Aanleveren van gegevens

Als uw gemeente deel wil gaan nemen aan de monitor, dient u als eerste een coördinator aan te melden bij het CBS door een e-mail te sturen naar monitorsociaaldomein@cbs.nl. In de e-mail vermeldt u de naam en functie van de coördinator, het postadres en het e-mail adres. Gebruik bij voorkeur een functioneel e-mail adres, bijv. sociaaldomein@gemeente.nl. Vervolgens ontvangt de coördinator van het CBS de benodigde inlogcodes om de bestanden naar het CBS te versturen via het beveiligde uploadportaal van het CBS.

Bent u de inloggegevens voor het uploadportaal kwijt? Stuurt u dan een e-mail aan monitorsociaaldomein@cbs.nl met het verzoek om de inloggegevens voor het uploadportaal opnieuw toe te sturen.

Zodra de coördinator de gegevens heeft ingestuurd, stuurt het CBS een e-mail terug met het resultaat van de technische controle van het bestand. In deze controle wordt gekeken of het bestand voldoet aan de bestandseisen.

Ophalen van “op orde”-rapport

Als het bestand technisch in orde is, zet het CBS binnen 1 tot 2 werkdagen een “op orde”- rapport klaar voor de coördinator. Op basis van het “op orde”- rapport kan de gemeente de aangeleverde gegevens toetsen op juistheid en volledigheid. In het “op orde”- rapport zet het CBS de aangeleverde gegevens af tegen een groep van gemeenten met een vergelijkbare grootte. Het “op orde”- rapport wordt via het beveiligde downloadportal van het CBS beschikbaar gesteld aan de coördinator. De coördinator ontvangt hiervoor van het CBS de benodigde inloggegevens.

Bent u de inloggegevens voor het downloadportaal kwijt? Stuurt u dan een e-mail aan monitorsociaaldomein@cbs.nl met het verzoek om de inloggegevens voor het downloadportaal opnieuw toe te sturen. Deze inlogcodes worden per brief verstuurd . Houd u er daarom rekening mee dat u de inlogcodes pas na enkele dagen ontvangt.

De inlogcodes voor zowel het uploaden als het downloaden blijven – zolang de gemeentecode niet wijzigt- voor elke verslagperiode gelijk . Bewaart u deze dus goed, u kunt ze de volgende periode weer gebruiken.

Intrekken van de aangeleverde gegevens

Door het aanleveren van gegevens geeft een gemeente aan het CBS toestemming om deze te publiceren. Indien u hier niet mee akkoord gaat kunt u het formulier intrekken gegevensaanlevering invullen. Dit dient u te doen voor de deadline zoals deze is vermeld in het aanleverprotocol. Het CBS zal de aangeleverde gegevens dan niet publiceren en verwijderen.

 

LET OP: Op dit moment kunnen er geen leveringen ingetrokken worden”

Onderzoeksresultaten

De resultaten van de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein worden twee maal per jaar gepubliceerd in de online databank van het CBS, StatLine en op www.waarstaatjegemeente.nl.

Contact

U kunt contact opnemen met het CBS via monitorsociaaldomein@cbs.nl.