Internationale Handel in Goederen

Algemeen

  1. Wat is intrastat?
  2. Wat is gewijzigd in 2020 en 2019?
  3. Wanneer ben ik opgaveplichtig voor Intrastat?
  4. Waar vind ik de codelijsten?
  5. Waar kan ik terecht met vragen over de statistiekopgave?
  6. Op de facturen staan geen gewichten, hoe moet ik dan het gewicht bepalen?
  7. Kan ik uitstel krijgen voor het insturen van de vragenlijst?
  8. Kan ik in IDEP nog gegevens invoeren van het afgelopen jaar?
  9. Ik kan voor de opgave Intrastat zelf een bestand genereren. Hoe kan ik dit naar het CBS versturen?
  10. Wat kan ik doen als ik een Intrastat verplichting heb ontvangen, terwijl ik hoofdzakelijk handel in diensten?
  11. Ik heb een brief ontvangen met een herinnering dat ik de intrastatopgave van een bepaalde periode niet heb ingestuurd.
  12. Ik heb een Apple device. Kan ik via IDEP opgave doen?
  13. Hoe kan ik wijzigingen doorgeven in adres, plaatsnaam, contactpersoon?
  14. Hoe geef ik wijzigingen door die van invloed zijn op mijn Intrastatverplichting?
  15. De activiteiten van mijn bedrijf zijn beëindigd. (faillissement, opheffing, fusie, overname of verkoop) , wat moet ik voor het CBS doen?

Veranderingen met ingang van 2021

  1. Wat verandert er aan het invulveld ‘Transactie’?
  2. Wat houdt het nieuwe invulveld ‘Partner ID’ in?
  3. Wat houdt het invulveld ‘Land van oorsprong’ in?
  4. Wat gebeurt er als ik in 2021 géén maandverplichting krijg voor stroom 7-ICL?
  5. Wat gaat er veranderen in 2021?
  6. Waarom zijn er nieuwe invulvelden in 2021?
  7. Kunnen bestaande SRL sjablonen nog steeds gebruikt worden in 2021?
  8. Krijg ik altijd de nieuwe velden te zien in IDEP als ik een verplichting heb?
  9. Komt het veld statistisch stelsel te vervallen in álle aangiftes?
  10. Hoe kunnen de nieuwe velden aangeleverd worden?

Algemeen IDEP

  1. Zijn er wijzigingen voor mijn opgave voor Internationale Handel in Goederen door de Brexit?
  2. Werkt IDEP met het Apple besturingssysteem?
  3. Moet IDEP geïnstalleerd worden?
  4. Krijg ik in IDEP ook een ontvangstbevestiging na het verzenden?
  5. Krijg ik elke periode nieuwe inlogcodes?
  6. Kan ik mijn opgaven afdrukken?
  7. Kan ik in IDEP een ICP-listing voor de Belastingdienst aanmaken?
  8. Kan ik in IDEP bij de opgave ICL ook de handelspartners (BTW-nummers afnemers) opgeven?
  9. Is er uitleg voor IDEP beschikbaar?
  10. Ik wil graag eens per kwartaal opgeven, mag dat?
  11. Ik moet ook Extrahandel opgeven. Kan dat ook in IDEP?
  12. Ik maak nu gebruik van “Standaard Record Lay-out” (SRL). Krijg ik te maken met wijzigingen?
  13. Ik lever elke maand een opgave aan. Mag ik ook per jaar aangeven?
  14. Ik krijg steeds een foutmelding tijdens het inloggen.
  15. Ik krijg een brief dat ik een jaaropgave dien aan te leveren, maar ik wil per maand blijven aangeven. Wat moet ik doen?
  16. Ik ben mijn wachtwoord kwijt.
  17. Hoe kan ik een IDEP-sjabloon maken?

Inlezen in IDEP

  1. Vanaf wanneer kan ik IDEP gebruiken?
  2. Na één inleesactie staan er verschillende nieuwe opgaven in het overzicht?
  3. Ik heb gegevens ingelezen, maar kan de opgave niet verzenden.
  4. Het inlezen wordt afgebroken omdat te veel records fout zijn.

Derde aangever

  1. Krijgt een derde aangever ook inlogcodes?
  2. Kan iemand anders voor mij de opgave doen?
  3. Ik kan in IDEP geen derde aangever toevoegen, het BTW-nummer is niet bekend.
  4. Hoe zie ik dat ik ben gemachtigd als derde aangever?