Gooisch Lyceum wint ConjunctuurBekerStrijd

Gooisch Lyceum in Bussum
© Sjoerd van der Hucht Fotografie / My Eyes4u productions
Dit schooljaar vond de negende editie van de ConjunctuurBekerStrijd plaats. Scholieren van 120 klassen probeerden aan het begin van het schooljaar het verdere verloop van de economie in 2019 zo goed mogelijk te voorspellen. De leerlingen van groep 3 van 6 VWO van het Goois Lyceum deden dat het best en wonnen de Beker. Na de meivakantie houden ze een gepaste viering op het schoolplein.

Economische indicatoren

Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS is sinds het begin in 2011 betrokken bij de ConjunctuurBekerStrijd. ‘Het CBS maakt geen prognoses voor de economie. Intern onder CBS medewerkers is het echter al ruim dertig jaar traditie om te proberen de conjunctuur zo goed mogelijk te voorspellen. We houden daarvoor elk jaar de ConjunctuurPoll. De medewerker met de beste voorspellingen wint dan een kleine prijs. Het CBS speelt ook een actieve rol in het onderwijs. Leraren economie – en van andere vakken – kunnen bij ons terecht voor informatie en advies over data en statistieken. Zo’n tien jaar geleden ontstond het idee dat zo’n conjunctuurwedstrijd ook heel leuk en leerzaam zou zijn voor leerlingen. In eerste instantie deden alleen een aantal scholen in de buurt van Den Haag mee, maar ondertussen is de wedstrijd uitgegroeid tot een landelijk evenement.’ Bij de ConjunctuurBekerStrijd gaan leerlingen aan de slag met tien economische indicatoren, waaronder het consumentenvertrouwen, de investeringen en de werkeloosheid. Aan het begin van het schooljaar maken ze een voorspelling van het verloop van de economie tot en met het eind van het kalenderjaar. Van Mulligen: ‘Dit doen ze door het historische verloop van de indicatoren te analyseren en hun samenhang te bekijken, onder begeleiding van hun docent. Zo zijn ze heel concreet bezig met de statistieken en de economie.’

Blij verrast

Christa Verhey is docent economie en management en organisatie aan het Goois Lyceum. Dit jaar deed zij voor de tweede keer mee met de ConjunctuurBekerStrijd, met drie groepen uit 6 VWO. Ze is blij verrast met de winst van haar groep 3. ‘Aan het begin van 6 VWO behandelen we in de lesmethode de wereldeconomie. Ik gebruik dan onder andere de filmpjes van CBS in de Klas en de CBS conjunctuurklok, die maken de lesstof voor leerlingen concreet en visueel inzichtelijk. Ik vertel dan dat er een conjunctuurwedstrijd van het CBS is en dat leerlingen zich daarvoor kunnen opgeven als ze dat willen. Het Goois Lyceum stimuleert leerlingen om buiten het verplichte lespakket activiteiten te ondernemen. We stoppen daarvoor onze lessen iedere middag om 15.10 uur. Ook de ConjunctuurBekerWedstrijd kunnen de leerlingen als zo’n extra activiteit volgen. Dat betekent dat ze zo’n drie tot vier keer vrijwillig buiten lestijd moeten komen. Maar de wedstrijd is populair. Dit jaar gaven zo’n vierentwintig leerlingen zich op; die heb ik ingedeeld in drie groepen van acht.’

Aanvulling op onderwijs

Ook leerlingen die zich niet zo snel voor extra activiteiten opgeven deden mee. Verhey: ‘Het leuke aan de winnende groep is dat hier een aantal leerlingen in zitten die je niet zo vaak bij extra activiteiten ziet. Ze durfden ook risico te nemen in de voorspellingen en waren heel fanatiek; het werd een echte wedstrijd tussen de drie klassen. In de groepsbijeenkomsten discussieerden ze flink. Ook nadat ze hun inzending instuurden volgden ze de ontwikkeling van de indicatoren en vroegen ze me steeds of ik de uitslag al had gehoord. Dat is toch waar je op hoopt als docent, dat leerlingen niet alleen voor hun toetsen en tentamens met de stof bezig zijn, maar ook daarbuiten. De ConjunctuurBekerStrijd geeft de leerlingen de kans om analytisch aan de slag te gaan met de cijfers. Daar is in het reguliere programma niet altijd tijd voor. Het is dus echt een aanvulling op het onderwijs. En het mooie is ook dat je als school zelf kunt bepalen hoe je invulling geeft aan je deelname en hoeveel tijd je eraan besteedt.’

Viering

De uitreiking van de Beker en de geldprijzen voor de drie beste klassen vindt normaal gesproken op het CBS-kantoor in Den Haag plaats. Van Mulligen geeft dan een masterclass over de macro-economie. ‘Daarin presenteer ik voorbeelden van de economie die aansluiten op de belevingswereld van leerlingen. Bijvoorbeeld over de inflatie: wat betekent dat voor hun zakgeld of bijbaantjes? De leerlingen die aan de ConjunctuurBekerStrijd meedoen hebben bewust economie in hun vakkenpakket gekozen. Ze zijn dus echt geïnteresseerd in het onderwerp en dat merk je aan de vragen die ze stellen. Ook houden we een quiz over economische onderwerpen en op het eind van de dag reiken we de prijzen uit. Voor de winnende klas is dat onder andere een vrij te besteden geldbedrag van 375 euro.’ Door de coronacrisis kan de uitreiking dit jaar helaas niet plaatsvinden bij het CBS. Verhey en haar groep gaan hun overwinning echter wel op gepaste wijze vieren. ‘Over een paar weken in mei komen we met de leerlingen bijeen op het schoolplein – met anderhalve meter afstand uiteraard. En met een CBS-taart om het feestelijk aan te kleden. Wat we met het prijzengeld gaan doen weten we nog niet; we kunnen nu niet samen uit eten ofzo. Misschien dat we elke leerling een aandeel in een duurzaam bedrijf geven. Dan blijven ze een tastbaar aandenken aan de wedstrijd houden.’

De inschrijvingen voor de ConjunctuurBekerStrijd 2021 starten vanaf september.