‘Trends in Nederland’: focus op beeld en infographics

/ Auteur: Masja de Ree
creatieteam
Op vrijdag 29 juni 2018 is dé jaarlijkse publicatie van het CBS verschenen: ‘Trends in Nederland’. De kleurrijke uitgave verschijnt zowel online als op papier en geeft meer dan ooit op visuele wijze inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen in Nederland van het afgelopen jaar.

Webpublicatie

De uitgave ‘Trends in Nederland’ kent een lange geschiedenis. Het is de opvolger van het Statistisch Zakboek dat sinds het begin van de negentiende eeuw jaarlijks verscheen. Sinds twee jaar is ‘Trends in Nederland’ ook een webpublicatie. Visual identity manager Irene van Kuik: ‘We richten ons op een breed publiek: iedereen die geïnteresseerd is in de ontwikkelingen in Nederland vindt er iets van zijn gading.’ Op de voorkant van de publicatie is een zweefmolen op de Dam in Amsterdam te zien. Van Kuik: ‘Dat beeld kozen we bewust: De zweefmolen biedt van bovenaf een mooi overzicht met een breed perspectief op de stad en het land en alle mensen die daar wonen en werken.’

Drie hoofdthema’s

‘Trends in Nederland’ is ingedeeld in drie hoofdthema’s: maatschappij, economie en arbeid & inkomen. Daarbinnen worden eerst de algemene trends beschreven en vervolgens volgt per deelonderwerp een groot aantal cijfers. Nieuw is bijvoorbeeld de tabel over de keuzes die pabo-studenten maken na hun opleiding. En er is ook een infographic die laat zien hoe gelukkig Nederlanders zijn, onderverdeeld naar gehuwden, alleenstaanden, gescheiden mensen en mensen die hun partner verloren. De gehuwden blijken het gelukkigst, maar de percentages ontlopen elkaar niet veel. Er is ook een grafiek die de spanning op de arbeidsmarkt in beeld brengt: de verhouding tussen het aantal banen en het aantal werkzoekenden. Of een infographic over speciaalzaken in Nederland, die laat zien dat het aantal groenteboeren afneemt, maar het aantal vis- en kaaswinkels neemt juist toe. Van Kuik: ‘Trends in Nederland toont een afspiegeling van dat wat het CBS te bieden heeft. Alle statistische thema’s komen erin terug.’

Bewegende beelden

Een afgewogen overzicht van het afgelopen jaar, voor iedereen op een toegankelijke manier gepresenteerd. Dat is ‘Trends in Nederland’. In de uitgave wordt veel aandacht besteed aan beeld en infographics. De afdeling Creatie en Visualisatie van het CBS is daar verantwoordelijk voor. Data visualizer Hendrik Zuidhoek: ‘We hebben heel erg ons best gedaan om er iets moois van te maken. Naast grafieken bevat de webpublicatie veel bewegend beeld. Daarmee kunnen we gemakkelijk, op een aantrekkelijke manier en zonder veel ruimte in beslag te nemen het verhaal achter de cijfers vertellen.’ Zuidhoek ontwikkelde samen met collega Anne Blaak alle bewegende beelden. Anne Blaak: ‘Maar wij hebben er als afdeling ook voor gezorgd dat de redacteuren zelf heel gemakkelijk afbeeldingen en grafieken bij de cijfers kunnen maken. Dat vinden we belangrijk, want beeld verduidelijkt veel.’

‘Trends in Nederland toont een afspiegeling van dat wat het CBS te bieden heeft’

Nieuwsgierig?

De webpublicatie ‘Trends in Nederland’ verschijnt in het Nederlands en het Engels en is zowel op de pc als de tablet en smartphone goed leesbaar. Via Twitter en Facebook maakt het CBS regelmatig verwijzingen naar de publicatie. In boekvorm is de uitgave vanaf begin augustus te krijgen bij de receptie van het CBS in Den Haag en Heerlen. Ook is de papieren publicatie dan op beurzen en seminars waar het CBS aanwezig is, verkrijgbaar.