Motorbrandstoffen; afzet in petajoule, gewicht en volume, 1946-april 2021

Motorbrandstoffen; afzet in petajoule, gewicht en volume, 1946-april 2021

Afzet motorbrandstoffen Perioden Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Gasolie en lichte stookolie Totaal gasolie en lichte stookolie (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Gasolie en lichte stookolie Afzet aan binnenvaart (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Gasolie en lichte stookolie Afzet aan zeevaart (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Gasolie en lichte stookolie Afzet aan handelaren scheepvaart (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Stookolie Totaal stookolie (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Stookolie Laagzwavelig (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Scheepvaart Stookolie Hoogzwavelig (mln kg) Motorbrandstoffen in fysieke eenheden Luchtvaart Vliegtuigkerosine (mln kg)
Totaal afzet 2000 1.922 1.040 882 11.504 43 11.461 3.257
Totaal afzet 2001 1.967 1.137 829 12.710 35 12.676 3.154
Totaal afzet 2002 1.920 1.123 797 12.699 40 12.660 3.297
Totaal afzet 2003 1.804 1.086 718 11.911 10 11.901 3.247
Totaal afzet 2004 1.774 1.083 691 13.176 15 13.161 3.468
Totaal afzet 2005 1.806 1.091 714 14.204 17 14.187 3.576
Totaal afzet 2006 1.802 1.115 687 15.293 17 15.277 3.606
Totaal afzet 2007 1.877 1.127 750 15.678 19 15.659 3.631
Totaal afzet 2008 1.784 1.096 688 15.093 9 15.083 3.681
Totaal afzet 2009 1.730 1.048 682 13.376 43 13.333 3.412
Totaal afzet 2010 1.868 1.150 719 12.469 1.773 10.696 3.333
Totaal afzet 2011 1.815 1.112 703 13.628 2.964 10.664 3.459
Totaal afzet 2012 1.801 1.060 741 12.399 2.221 10.178 3.323
Totaal afzet 2013 1.682 1.078 603 11.965 3.304 8.662 3.396
Totaal afzet 2014 1.638 1.002 635 11.696 2.568 9.129 3.525
Totaal afzet 2015 2.323 1.114 1.209 10.020 1.925 8.094 3.692
Totaal afzet 2016 2.330 1.093 1.237 9.901 1.694 8.207 3.788
Totaal afzet 2017 2.378 1.117 1.261 9.585 1.966 7.619 3.894
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel geeft informatie over de afzet in Nederland van motorbrandstoffen voor vervoer en overige afnemers. Een deel van de afzet is bestemd voor verbruik in Nederland en voor het internationale wegverkeer. Dit wordt het finaal verbruik genoemd. Het andere deel is bestemd voor internationaal vervoer over zee en door de lucht. Deze post wordt van oudsher bunkers genoemd.

De tabel bevat cijfers over alle soorten vervoer. Landbouwwerktuigen en mobiele werktuigen vallen niet onder het vervoer. Per vervoerscategorie worden cijfers voor de relevante motorbrandstoffen gegeven. Pure biobrandstoffen voor het wegverkeer zijn in deze tabel niet opgenomen. Bijgemengde biobrandstoffen zijn inbegrepen in de afzet van motorbenzine en autodiesel. Biobrandstoffen zijn producten die zijn gewonnen uit landbouwgewassen.

De afzet van motorbrandstoffen wordt uitgedrukt in energie (petajoule) en fysieke eenheden (miljoen kg of miljoen kWh). Voor het wegverkeer wordt de afzet ook in volume (miljoen liter) gepubliceerd.
Verder zijn gegevens (in petajoule) opgenomen voor totaal vervoer, totaal scheepvaart, totaal luchtvaart en totaal railverkeer. Voor fysieke eenheden is dit niet mogelijk, omdat verschillende eenheden (bijvoorbeeld kg en kWh) niet optelbaar zijn.

Sinds 2013 wordt laag-accijns rode diesel niet meer verkocht. De afnemers van deze rode diesel, zoals bouw en landbouw, zijn sindsdien verplicht de hoog-accijns diesel te tanken die ook door het wegvervoer wordt verbruikt. Tot augustus 2016 werd maandelijks een modelmatige inschatting gemaakt van het aandeel van het wegvervoer in het gebruik van diesel. Deze modelmatige inschatting wordt voor het bepalen van maandcijfers niet langer verantwoord geacht. Het onderscheid in dieselverbruik tussen wegvervoer en overige afnemers in de maandtabellen is daarmee komen te vervallen. Op jaarbasis wordt het onderscheid in dieselverbruik tussen wegvervoer en overige afnemers wel gepubliceerd in de tabel: ‘Energiebalans; aanbod, omzetting en verbruik’.

Gegevens beschikbaar vanaf: 1946

Status van de cijfers
De cijfers in deze tabel zijn definitief tot en met 2018 en nader voorlopig vanaf januari 2019.
Aangezien deze tabel is stopgezet, worden de gegevens niet meer definitief gemaakt.

Wijziging per 30 juli 2021
Geen, deze tabel is stopgezet.

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing.

Deze tabel wordt opgevolgd door de tabel ‘Aardoliegrondstoffen- en aardolieproductenbalans; aanbod en verbruik’. Zie paragraaf 3.

Toelichting onderwerpen

Motorbrandstoffen in fysieke eenheden
Hoeveelheden in miljoenen kg, miljoenen kWh of miljoenen m3 van stoffen die worden verbrand voor de aandrijving van voertuigen die personen of goederen verplaatsen. Hiertoe behoren motorbenzine, autodiesel, kerosine, aardgas, elektriciteit en stookolie. Pure biobrandstoffen voor het wegverkeer zijn in deze tabel niet opgenomen. Bijgemengde biobrandstoffen zijn inbegrepen in de afzet van motorbenzine en autodiesel.
Scheepvaart
Alle vervoer van personen en goederen via waterwegen, zoals binnen-, zee- en kustvaart. Visserij valt hier niet onder.

Van 1955 tot en met 1960 is de afzet van gasolie aan de scheepvaart inclusief de visserij.
Gasolie en lichte stookolie
Olie voor gebruik buiten het wegverkeer, bijvoorbeeld voor lichtere scheepsmotoren, dieseltreinen en andere dieselmotoren, zoals in landbouwwerktuigen en bouwmaterieel. Het kookpunt van gasolie ligt tussen 180 en 380 graden Celsius, dat van lichte stookolie loopt op tot 540 graden Celsius. De lichte stookolie, waaronder huisbrandolie, wordt vooral in de industrie gebruikt. De gasolie voor landbouwwerktuigen wordt ook rode diesel genoemd, naar de kleurstof die is toegevoegd om aan te geven dat het accijnsvrij is. Qua samenstelling is het nagenoeg gelijk aan autodiesel.
Totaal gasolie en lichte stookolie
Het totaal van de afzet aan de binnenvaart, de zeevaart en de handelaren scheepvaart.
Afzet aan binnenvaart
De afzet van gasolie en lichte stookolie voor alle typen schepen die op de binnenwateren varen. Hierbij is niet inbegrepen de afzet die is bestemd voor visserij.

Van 1956 tot en met 1960 is alle afzet voor finaal verbruik van gasolie aan de binnenvaart inbegrepen bij de afzet aan de handelaren scheepvaart. Van 1961 tot en met 1981 is dit voor een onbekend deel het geval. Van 1955 tot en met 1978 is alle afzet voor bunkers van gasolie door de binnenvaart inbegrepen bij de afzet voor bunkers aan de handelaren scheepvaart. Vanaf 1979 is dit voor een onbekend deel het geval.
Afzet aan zeevaart
De afzet van gasolie voor alle typen zeegaande schepen.

Tot 1961 valt afzet voor visserij hieronder. Vanaf 1961 valt afzet voor visserij onder een aparte post genaamd: Visserij.
Afzet aan handelaren scheepvaart
De afzet van gasolie en lichte stookolie aan handelaren voor de scheepvaart.

Tot 1990 is een deel gasolieverbruik voor internationale binnen- en zeevaart en visserij inbegrepen bij het verbruik van de handelaren scheepvaart.

Vanaf 1990 wordt de visserij, internationale binnen- en zeevaart apart gepubliceerd.
Stookolie
Zware olie voor voorstuwing van de grensoverschrijdende scheepvaart (bunkering), maar ook als brandstof in de industrie.
Dit is de olie die overblijft na destillatie in de raffinaderij. Stookolie is bij kamertemperatuur stroperig en moet voor gebruik voorverwarmd worden om het vloeibaar te maken.
Totaal stookolie
Het totaal van laagzwavelige en hoogzwavelige stookolie.
Laagzwavelig
Stookolie met een zwavelgehalte van 1 procent of minder.

Wordt vooral gebruikt voor voorstuwing van de grensoverschrijdende scheepvaart (bunkering), maar ook als brandstof in de industrie.
Hoogzwavelig
Stookolie met een zwavelgehalte groter dan 1 procent.

Wordt vooral gebruikt voor voorstuwing van de grensoverschrijdende scheepvaart (bunkering).
Luchtvaart
Alle vervoer van personen en goederen via de lucht.
Vliegtuigkerosine
Brandstof voor vliegtuigen met een straalmotor, bekend als vliegtuigkerosine. Kerosine is een halfzware olie met een kookpunt tussen 150 en 300 graden Celsius. Bepaalde specificaties maken het geschikt voor gebruik in de luchtvaart. Vliegtuigkerosine stond voorheen bekend als jetfuel op petroleumbasis.