Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen, 1990-2018

Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen, 1990-2018

Bronnen Perioden Emissies NOx (mln kg) Emissies PM10 (mln kg) Emissies CO2 (mln kg)
Totaal mobiele bronnen 1990 421,1 29,03 33.080
Totaal mobiele bronnen 2000 351,0 23,04 39.480
Totaal mobiele bronnen 2010 269,6 14,94 40.710
Totaal mobiele bronnen 2015 241,0 11,03 40.630
Totaal mobiele bronnen 2016 234,3 9,75 40.920
Totaal mobiele bronnen 2017 228,5 9,38 41.170
Totaal binnenlands verkeer en vervoer 1990 308,3 20,05 27.240
Totaal binnenlands verkeer en vervoer 2000 213,8 13,60 32.360
Totaal binnenlands verkeer en vervoer 2010 161,8 8,75 34.130
Totaal binnenlands verkeer en vervoer 2015 141,8 6,70 33.830
Totaal binnenlands verkeer en vervoer 2016 137,0 6,32 34.300
Totaal binnenlands verkeer en vervoer 2017 134,2 6,19 34.400
Totaal wegverkeer 1990 255,1 17,32 23.940
Totaal wegverkeer 2000 155,0 10,52 28.260
Totaal wegverkeer 2010 107,6 6,63 30.030
Totaal wegverkeer 2015 84,2 4,90 29.150
Totaal wegverkeer 2016 80,5 4,67 29.860
Totaal wegverkeer 2017 77,1 4,53 29.980
Totaal binnenvaart 1990 30,7 1,36 1.850
Totaal binnenvaart 2000 30,0 1,36 2.090
Totaal binnenvaart 2010 24,6 0,96 1.780
Totaal binnenvaart 2015 27,9 0,96 2.070
Totaal binnenvaart 2016 27,4 0,92 2.050
Totaal binnenvaart 2017 27,9 0,93 2.090
Totaal spoorwegen 1990 2,2 0,06 90
Totaal spoorwegen 2000 2,8 0,07 110
Totaal spoorwegen 2010 2,6 0,06 110
Totaal spoorwegen 2015 2,3 0,06 90
Totaal spoorwegen 2016 2,2 0,06 90
Totaal spoorwegen 2017 2,1 0,05 80
Luchtvaart 1990 1,4 0,04 330
Luchtvaart 2000 2,8 0,06 630
Luchtvaart 2010 3,1 0,05 700
Luchtvaart 2015 3,4 0,05 750
Luchtvaart 2016 3,5 0,05 790
Luchtvaart 2017 3,7 0,05 810
Zeevaart binnengaats 1990 12,8 0,94 670
Zeevaart binnengaats 2000 16,4 1,23 880
Zeevaart binnengaats 2010 20,7 0,91 1.330
Zeevaart binnengaats 2015 21,7 0,64 1.620
Zeevaart binnengaats 2016 20,8 0,53 1.350
Zeevaart binnengaats 2017 20,8 0,53 1.260
Zeevaart op Nederlands Continentaal Plat 1990 75,7 5,20 2.940
Zeevaart op Nederlands Continentaal Plat 2000 94,4 6,49 3.670
Zeevaart op Nederlands Continentaal Plat 2010 81,9 4,59 3.420
Zeevaart op Nederlands Continentaal Plat 2015 77,5 3,13 3.590
Zeevaart op Nederlands Continentaal Plat 2016 77,6 2,35 3.500
Zeevaart op Nederlands Continentaal Plat 2017 74,9 2,17 3.510
Totaal mobiele werktuigen 1990 37,1 3,78 2.900
Totaal mobiele werktuigen 2000 42,8 2,95 3.440
Totaal mobiele werktuigen 2010 25,9 1,60 3.160
Totaal mobiele werktuigen 2015 21,7 1,21 3.210
Totaal mobiele werktuigen 2016 19,7 1,07 3.110
Totaal mobiele werktuigen 2017 19,3 1,02 3.250
Bron: CBS.
Verklaring van tekens

Tabeltoelichting


Deze tabel bevat cijfers over de feitelijke emissies naar lucht door mobiele bronnen op of boven Nederlands grondgebied en het Nederlands deel van het Continentaal Plat (NCP) (zie paragraaf 2). Tevens worden de daaruit afgeleide gemiddelde emissiefactoren, uitgedrukt in gram emissie per kilogram verbruikte brandstof, gegeven. Het betreft de emissies door het verbranden van (motor)brandstoffen, de emissies door verdamping van brandstof en ladingresten (VOS) en de (PM10-)emissies door de slijtage van banden, remvoeringen en wegdek en door de slijtage van bovenleidingen en stroomafnemers bij de spoorwegen.
De emissies zijn berekend door vermenigvuldiging van activiteitsgegevens, zoals voertuigkilometers en brandstofverbruik, met de bijbehorende emissiefactoren.

Gegevens beschikbaar van 1990 tot 2018.

Status van de cijfers:
De gegevens over 2018 zijn voorlopig, alle overige cijfers zijn definitief. Aangezien deze tabel is stopgezet, worden de gegevens over 2018 niet meer definitief gemaakt.

Wijzigingen per 18 maart 2020:
Geen, deze tabel is stopgezet.

Wijzigingen per 11 september 2019:
Toevoeging voorlopige cijfers over 2018.

Wijzigingen per 26 februari 2019:
- Vervanging voorlopige cijfers 2017 door definitieve cijfers.
- De NOx-emissiefactor voor dieseltreinen is voor alle jaren verhoogd op grond van TNO-gegevens.
- Er zijn aanpassingen bij de emissiefactoren voor het wegverkeer aangebracht op grond van de meest recente TNO-metingen
- De wegverkeersprestaties van recente jaren, met name van 2016, zijn licht gecorrigeerd op grond van de laatste gegevens van de Nationale Autopas (RDW). Dit heeft uiteraard gevolgen voor de emissies van de desbetreffende jaren

Wanneer komen er nieuwe cijfers?
Niet meer van toepassing. Deze tabel wordt opgevolgd door Emissies naar lucht op Nederlands grondgebied; mobiele bronnen. Zie paragraaf 3.

Toelichting onderwerpen

Emissies
Zie algemene toelichting bij deze publicatie.
NOx
Stikstofoxiden (NO + NO2, berekend als NO2).

Stikstofoxiden worden in de motor gevormd door verbranding van stikstof uit de lucht. Ze veroorzaken verzuring en spelen een rol bij smogvorming. Stikstofdioxide (NO2) is schadelijk voor de gezondheid.
PM10
Fijn Stof (deeltjes met doorsnede kleiner dan 10 micrometer).

De emissie van fijn stof door mobiele bronnen ontstaat voor bijna 80% bij de verbranding van dieselolie ('dieselrook'); ongeveer 15% ontstaat door slijtageprocessen, zoals de slijtage van banden en remvoeringen. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid. Het dringt diep door in de longen.
CO2
Kooldioxide.

CO2 ontstaat bij verbranding van de koolstof in brandstoffen. Het is een broeikasgas (veroorzaakt opwarming van de aarde).