Identiteitsfraude via elektronische betaalsystemen of het internet

Bij identiteitsfraude wordt zonder toestemming gebruik gemaakt van iemands persoonlijke gegevens voor financieel gewin, bijvoorbeeld voor het opnemen of overmaken van geld, het afsluiten van leningen of het opvragen van officiële documenten. Daders kunnen op verschillende manieren aan de persoonlijke gegevens zijn gekomen, bijvoorbeeld door het onderscheppen van de post of het kopiëren van bankpasgegevens bij een pinautomaat of via het internet.

In dit artikel staan slachtoffers centraal bij wie de dader aan de gegevens gekomen is door middel van:

  • het kopiëren van een bankpas of creditcard in een winkel of bij een betaal- of pinautomaat (skimming);
  • het kopiëren van betalingsinformatie via het internet, bijvoorbeeld via een gehackte computer of via een website die achteraf gehackt, nep of onbetrouwbaar bleek te zijn (phishing/pharming).

Meer traditionele vormen van identiteitsfraude, zoals fraude middels een verloren of gestolen bankpas of creditcard, blijven hier buiten beschouwing.

Terug naar artikel