Omzet detailhandel ruim 4 procent hoger in februari

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© CBS / Nikki van Toorn
De detailhandel heeft in februari 4,3 procent meer omgezet dan in februari 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 16,8 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Doordat februari precies 4 kalenderweken telt, is de ongecorrigeerde omzet van de detailhandel gelijk aan de koopdaggecorrigeerde omzet.

Omzet detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 maandmutatie (%-verandering t.o.v. jaar eerder)
2014januari1
2014februari1,6
2014maart2
2014april1,9
2014mei0,1
2014juni0,7
2014juli0
2014augustus2,6
2014september-1,3
2014oktober2
2014november2,9
2014december1,8
2015januari1,4
2015februari2,4
2015maart1,4
2015april1,6
2015mei1,4
2015juni4
2015juli2,9
2015augustus1
2015september5
2015oktober2,4
2015november1,1
2015december2,8
2016januari1,5
2016februari2,2
2016maart1,5
2016april0,8
2016mei3,5
2016juni1,4
2016juli2,8
2016augustus2,1
2016september0,4
2016oktober5,2
2016november5
2016december2,3
2017januari5
2017februari2,9
2017maart4,6
2017april4,3
2017mei3,8
2017juni4,5
2017juli4,5
2017augustus4,5
2017september5,8
2017oktober1,5
2017november5,4
2017december3,7
2018januari3,7
2018februari3
2018maart1,5
2018april5,8
2018mei3,7
2018juni3,1
2018juli3,9
2018augustus3,5
2018september1,9
2018oktober3,4
2018november4,3
2018december2,6
'19januari1,8
'19februari4,3
*exclusief tankstations en apotheken

Omzet non-foodwinkels bijna 6 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in februari met 5,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in februari de grootste omzetstijging. In januari was dat ook het geval. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten 1 procent meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1 procent meer omgezet dan in februari 2018. Het verkoopvolume groeide met 0,7 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,3 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,7 procent kromp.

Omzet deelbranches detailhandel* (koopdaggecorrigeerd)
 Januari 2019 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)Februari 2019 (%-verandering t.o.v. een jaar eerder)
Totaal food1,81
Supermarkten2,31,3
Speciaalzaken-1,6-0,7
Totaal non-food-0,25,7
Doe-het-zelf, keukens, vloeren6,99,8
Meubels en woninginrichting2,37,2
Schoenen en lederwaren1,55,7
Kleding-5,44,2
Consumentenelektronica en witgoed-1,62,5
Recreatie-artikelen-1,21,9
Drogisterijen-11,3
* exclusief tankstations en apotheken

Online omzet bijna 17 procent hoger

De online omzet was in februari 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,3 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 26,5 procent.

De omzet detailhandel is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.