Online winkelen stijgt nog steeds

Het online winkelen neemt nog steeds toe. In 2013 zeiden 10,3 miljoen Nederlanders van 12 tot 75 jaar wel eens wat via internet te kopen. Vakanties en kleding zijn het populairst.

Aandeel e-shoppers verder gestegen

In 2013 gaf 83 procent van de 12- tot 75-jarige internetgebruikers aan online te winkelen. Dat komt neer op 10,3 miljoen mensen, 0,4 miljoen meer dan in 2012. Het aandeel frequente e-shoppers nam toe van 57 naar 60 procent, het aandeel minder frequente kopers bleef gelijk op 22 procent. Deze aandelen zijn vrijwel gelijk in de stad en op het platteland.

Online winkelen

Online winkelen

Vooral vakanties en kleding

De frequente e-shoppers schaften in 2013 vooral kleding aan en boekten vakanties. Gemiddeld deed ruim zes op de tien dat. Er zijn wel verschillen naar leeftijd: het online kopen van kleding is vooral populair bij 12- tot 25-jarigen (69 procent), van de online winkelende 65-plussers kocht maar 32 procent kleding. Jongeren boekten juist weer minder vaak vakanties dan ouderen, maar ze kochten wel beduidend vaker digitaal studiemateriaal, games en elektronica. Bij de 65-plussers vormen elektronische boeken, tijdschriften en kranten de op een na belangrijkste categorie aankopen.

Online aankopen naar soort en leeftijdsgroepen, 2013

Online aankopen naar soort en leeftijdsgroepen, 2013

Ger Sleijpen

Bron: