Meer trekkers dan vrachtauto's

Voor het wegtransport van goederen zijn meer trekkers dan vrachtauto’s in gebruik. Trekkers worden intensiever gebruikt en zijn doorgaans jonger dan vrachtauto’s. Dat maakt CBS bekend.

Begin 2015 telt Nederland ruim 70 duizend trekkers waarbij de laadruimte (de oplegger) losgekoppeld kan worden en zo’n 63 duizend vrachtauto’s met vaste laadruimte. Het aantal trekkers is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven, terwijl het aantal vrachtwagens in Nederland gestaag afneemt. Sinds 2012 zijn er meer Nederlandse trekkers dan vrachtauto’s.

Aantal vrachtauto\'s en trekkers op 1 januari
 

Met trekkers kan de helft meer vervoerd worden dan met vrachtauto’s. Daarnaast zijn ze flexibeler inzetbaar en worden vooral gebruikt voor lange, internationale ritten. Ze rijden ruim 4 maal zoveel kilometers in het buitenland als vrachtwagens. Een trekker legt gemiddeld 78 duizend kilometer per jaar af, dubbel zoveel als een vrachtwagen.

Trekkers worden eerder vervangen

Vanwege het intensiever gebruik en het maken van meer internationale ritten rijden trekkers gemiddeld korter rond dan vrachtauto’s. Trekkers rijden gemiddeld 7,4 jaar rond, vrachtauto’s zijn 13,4 jaar oud wanneer ze van de Nederlandse weg verdwijnen. Deze hogere omloopsnelheid betekent dat er eerder nieuwe trekkers moeten worden aangeschaft. Een tiende van de Nederlandse trekkers was nieuw in 2015, van de vrachtauto’s was dit 4 procent.

Trekkers zijn hierdoor doorgaans jonger dan vrachtauto’s. Gemiddeld was begin 2015  een trekker 6 jaar en een vrachtauto 11 jaar oud. In verband met onder andere lagere brandstofkosten en tol is het voordeliger om internationale ritten met jongere, schonere voertuigen uit te voeren. Vooral trekkers worden hiervoor gebruikt.

Vrachtauto\'s en trekkers naar leeftijd voertuig, 1 januari 2015
 

Voor meer informatie over bedrijfsvoertuigen, bekijk hier de factsheet.