Auto's worden zwaarder

Nieuwe auto's worden gemiddeld steeds zwaarder. In 1998 met gemiddeld acht kilo en in tien jaar tijd zelfs met bijna 190 kilo. Bergbeklimmers en autofabrikanten hebben iets gemeenschappelijks. Beiden zijn gefixeerd op het terugdringen van gewicht. Bij bergbeklimmers gaat het soms om enkele grammen, bij auto’s zijn vaak kilo’s te winnen.

Gemiddeld gewicht auto's per bouwjaar

Gemiddeld gewicht auto's per bouwjaar

Bron: Kentekenregister RDW, ongecorrigeerd voor export

Met allerlei kunststoffen is het gewicht van de carrosserie in de loop der jaren verminderd. Maar het effect daarvan weegt niet altijd op tegen het gewicht van allerlei snufjes die de hedendaagse automobilist in zijn auto wil. Voor de autobouwer is er in de race om gewichtsreductie nog een handicap. Dat zijn de grenzen van de motorrijtuigenbelasting. Veel van de huidige modellen hebben een gewicht dat ligt tussen de 951 en 1050 kilo. Wordt dan bijvoorbeeld stuurbekrachtiging aan een model toegevoegd dan zal men proberen niet boven die grens te komen. Voor een auto van 1051 kilo moet al gauw zo’n 150 gulden meer belasting worden betaald.

Luxe kost gewicht

Soms zorgen wettelijke bepalingen voor een ongewilde gewichtvermeerdering. Zoals autogordels. Eerst alleen voorin verplicht , vanaf 1992 ook achterin. Het meeste gewicht komt echter van de luxe accessoires. Een audio-installatie is al bijna standaard. Airbag, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ruiten, cruise-controle, airconditioning en ABS worden steeds minder optioneel.

Al die zaken maken de auto zwaarder. Gelukkig hebben de fabrikanten van motoren ook niet stil gezeten. Zij maken hun motoren steeds efficiënter in hun verbruik. Ondanks het toegenomen gewicht is het gemiddelde brandstofverbruik sinds 1990 dan ook nauwelijks gewijzigd.

Gemiddeld verbruik personenauto's

Gemiddeld verbruik personenauto's
Ed. van Gelder