Centraal Bureau voor de Statistiek, Ga naar hoofdmenu / zoekveld.

HomeThema'sOnderwijsPublicatiesArtikelen en persberichten2011 > Aantal leerlingen op speciale scholen groeit aanhoudend

Webmagazine, donderdag 15 december 2011 9:30

Aantal leerlingen op speciale scholen groeit aanhoudend

In het schooljaar 2010/’11 zaten er bijna 69 duizend leerlingen op speciale scholen. In het schooljaar 2003/’04 waren dat er nog 54 duizend.

Leerlingen op speciale scholen

Leerlingen op speciale scholen

Groei vooral in voortgezet onderwijs

De groei van het aantal leerlingen op speciale scholen deed zich vrijwel uitsluitend voor binnen het voortgezet onderwijs: van 20,5 duizend leerlingen in 2003/’04 naar bijna 34,5 duizend in 2010/’11. Binnen het basisonderwijs bleef het aantal leerlingen op speciale scholen nagenoeg constant, met 33,6 duizend leerlingen in 2003/’04 versus 34,4 duizend in 2010/’11.

Vooral flink meer leerlingen met ernstige ontwikkelingsstoornissen

De groei bij het voortgezet onderwijs op speciale scholen is voor het grootste deel toe te schrijven aan de toename van het aantal leerlingen met ernstige ontwikkelingsstoornissen. Het aantal zogenoemde cluster 4-leerlingen verdubbelde bijna van ruim 10 duizend in 2003/’04 naar ruim 19 duizend in 2010/’11.

Leerlingen op speciale scholen naar cluster

Leerlingen op speciale scholen naar cluster

Ruim vier keer zo veel jongens als meisjes in het cluster 4-onderwijs

Opvallend is het grote aandeel jongens in het onderwijs aan leerlingen met ernstige ontwikkelingsstoornissen. In 2010/’11 volgden bijna 26 duizend jongens (81 procent) cluster 4-onderwijs, tegenover ruim 6 duizend meisjes (19 procent). Van zowel de jongens als de meisjes in deze onderwijssoort zijn twee op de drie zeer moeilijk opvoedbaar. De overigen zitten op een pedologisch instituut of zijn langdurig psychisch ziek.

Leerlingen met ernstige ontwikkelingsstoornissen op speciale scholen

Leerlingen met ernstige ontwikkelingsstoornissen op speciale scholen

De sterke groei van zowel het basis- als het voortgezet onderwijs aan zeer moeilijk opvoedbare kinderen heeft onder meer te maken met de toename van de diagnostische kennis over gedragsproblemen en met maatschappelijke verschuivingen. Hierdoor worden met name gedragsproblemen sneller en vaker onderkend, waardoor vaker wordt verwezen naar een geschikte onderwijsomgeving.

Aad de Wit

Bron:
● StatLine, Speciale scholen; leerlingen op speciale scholen 
● StatLine, Speciale scholen; leerlingen op speciale scholen, cluster 4
Jaarboek onderwijs in cijfers 2011 
 

Waardeer deze pagina:
Deel op Twitter Deel op Facebook Deel op LinkedIn Deel op Hyves