Consumptie krimpt al drie maanden niet meer

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP

Huishoudens hebben in juni evenveel besteed aan goederen en diensten als in juni 2013. Ook in april en mei lagen de bestedingen ongeveer op hetzelfde niveau als een jaar eerder. De stabilisatie volgt op bijna drie jaar van vrijwel onafgebroken krimp. Ten opzichte van de hoogconjunctuur in het tweede kwartaal van 2008 ligt de consumptie ongeveer 5 procent lager.

Ook in juni werd de consumptie nog gedrukt door een lager aardgasverbruik. Net als in voorgaande maanden verstookten huishoudens minder gas dan een jaar eerder. Zonder het verbruik van energie zou de consumptie in de eerste helft van 2014 licht gegroeid zijn, zo heeft het CBS vandaag bekend gemaakt.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens (koopdaggecorrigeerd volume)

Binnenlandse consumptie door huishoudens (koopdaggecorrigeerd volume)

In juni minder besteed aan duurzame goederen

Consumenten gaven in juni 0,8 procent minder uit aan duurzame goederen, zoals kleding, schoenen, meubels en auto’s. De bestedingen aan duurzame goederen trokken de afgelopen maanden juist weer aan, na ruim twee jaar met een sterke krimp. Van alle bestedingen zijn die aan duurzame goederen het meest gevoelig voor de conjunctuur.

Aan voedings- en genotmiddelen gaven huishoudens 2,6 procent meer uit dan een jaar eerder. Aan overige goederen, waaronder gas, besteedden ze 4,6 procent minder. Aan diensten ten slotte gaven consumenten 0,6 procent meer uit dan een jaar geleden.

Bestedingen aan duurzame goederen (koopdaggecorrigeerd volume)

Bestedingen aan duurzame goederen (koopdaggecorrigeerd volume)

Omstandigheden voor consumptie verbeterd

De omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens zijn per saldo verbeterd. Consumenten zijn minder negatief over de  werkloosheid in de komende 12 maanden en de ondernemers in de industrie zijn minder somber over hun toekomstige personeelssterkte, zo blijkt uit de Consumptieradar van augustus 2014. Er zijn ook verslechteringen. De belangrijkste daarvan is dat consumenten somberder zijn geworden over hun eigen financiële situatie.

Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.                    

Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.