Volkswagen passeert Mercedes als importmerk occasions

© Goos van der Veen/Hollandse Hoogte
Volkswagens zijn de populairste importoccasions van Nederland. Vijf jaar geleden was Mercedes-Benz nog het meest ingevoerde occasionmerk, maar die fabrikant staat nu op plek twee. De Japanse autobouwer Toyota is op nummer 3 het eerste niet-Duitse merk uit de top 10, waarin vijf Duitse merken staan. Dat meldt CBS op basis van RDW-cijfers.

In 2015 werden 22,6 duizend gebruikte Volkswagens ingevoerd, 88 procent meer dan in 2010. Het aantal geïmporteerde tweedehands Mercedessen lag vorig jaar met ongeveer 10 duizend juist een derde lager dan in 2010. Destijds werden relatief veel oude auto’s van dit merk ingevoerd, van gemiddeld 16 jaar oud. Nu was de gemiddelde Mercedes rond de zeven jaar: nog altijd meer dan een gemiddelde ingevoerde tweedehands Volkswagen (zes jaar). In de top 10 staan ook de Duitse merken Audi, Opel en BMW.In 2015 werden 22,6 duizend gebruikte Volkswagens ingevoerd, 88 procent meer dan in 2010. Het aantal geïmporteerde tweedehands Mercedessen lag vorig jaar met ongeveer 10 duizend juist een derde lager dan in 2010. Destijds werden relatief veel oude auto’s van dit merk ingevoerd, van gemiddeld 16 jaar oud. Nu was de gemiddelde Mercedes rond de zeven jaar: nog altijd meer dan een gemiddelde ingevoerde tweedehands Volkswagen (zes jaar). In de top 10 staan ook de Duitse merken Audi, Opel en BMW.

Import personenauto’s top 10 merken, 2015
 2015
Volkswagen22,585
Mercedes-Benz9,977
Toyota9,453
Renault9,038
BMW8,908
Ford8,568
Opel8,489
Peugeot7,93
Volvo7,861
Audi6,78

Stevige groei geïmporteerde tweedehands auto’s

De totale import van tweedehands personenauto's is de afgelopen vijf jaar met bijna 60 procent toegenomen. In totaal werden in 2015 bijna 148 duizend gebruikte auto’s ingevoerd. Vijf jaar eerder waren dit er nog 92,5 duizend. In heel 2015 werden in Nederland 1,9 miljoen occasions verkocht.

Vooral auto’s van minder dan vier jaar oud zijn populair: de import van ‘jonge’ auto’s is sinds 2010 bijna verdubbeld naar bijna 60 duizend. Vorig jaar was ruim 40 procent van de tweedehands importauto’s nog geen vier jaar oud, in 2010 was dat nog 35 procent. De gemiddelde ingevoerde occasion was in 2015 gemiddeld 6,2 jaar eerder uit de fabriek gerold. In 2010 was een importoccasion nog bijna tien jaar oud.

Import tweedehands personenauto's naar leeftijd auto
 20102015
0 t/m 3 jaar oud32,17159,943
4 t/m 6 jaar oud19,25838,026
7 t/m 10 jaar oud15,79828,871
11 t/m 20 jaar oud7,73216,419
21 jr en ouder17,5944,602

Het totale aantal geïmporteerde occasions mag dan hoger zijn, er worden wel minder oude auto's ingevoerd. In 2010 kwamen nog 17,6 duizend auto’s van 21 jaar of ouder het land binnen, vorig jaar waren dat er nog 4,6 duizend.

Sinds 2012 zijn de regels voor de wegenbelasting voor oude auto’s aangescherpt. Tot dat jaar waren auto’s van 25 jaar of ouder volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 1 januari 2014 zijn alleen oldtimers van 40 jaar of ouder volledig wegenbelastingvrij. Het aantal ingevoerde oldtimers van 40 jaar of ouder lag vorig jaar op 2,3 duizend, tegen 1,7 duizend vijf jaar eerder.

Meer benzineauto’s geïmporteerd

De meeste gebruikte importauto’s rijden op benzine. Na 2010 daalde de import van benzineauto’s tot 45 duizend stuks in 2012, daarna nam de import van benzineauto’s elk jaar toe. In 2015 werden er bijna 104 duizend benzineauto’s geïmporteerd: 70 procent van de totale import. Het aantal hybride of elektrische auto’s ligt op 5,3 duizend. Vijf jaar geleden waren dit er een kleine 600.

Import tweedehands personenauto's naar brandstof
 BenzineDieselOverigeHybride en elektriciteit
201061,48828,0422,4310,592
201152,61329,0972,4870,483
201245,01727,7471,9580,223
201362,06629,260,9861,798
201480,28831,6031,0912,379
2015103,85937,2941,4185,29