Consumenten besteden meer, hun vertrouwen neemt toe

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP

Consumenten hebben in maart 1,9 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in maart 2014, meldt CBS vandaag. Ze hebben vooral meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Verder is het vertrouwen van consumenten in mei licht toegenomen.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Binnenlandse consumptie door huishoudens (volume, koopdaggecorrigeerd)

Meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting

Net als in de twee voorgaande maanden was het in maart 2015 kouder dan een jaar eerder waardoor consumenten opnieuw meer gas hebben verbruikt. Vooral hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen, waaronder energie, 7,8 procent hoger dan in maart 2014.

Consumenten gaven in maart 1,6 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral meer aan huishoudelijke apparaten en woninginrichting. CBS berichtte vorige week nog dat de winkels in woninginrichting in het eerste kwartaal de grootste omzetstijging in zeven jaar behaalde. Dat is in lijn met het herstel op de woningmarkt. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,4 procent meer uit dan een jaar eerder.

Ten slotte gaven ze 0,8 procent meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Binnenlandse consumptie naar categorie, maart (volume, koopdaggecorrigeerd)

Omstandigheden voor consumptie sinds april verder verbeterd

Volgens de Consumptieradar van CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens zowel in april als mei iets beter dan in maart. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

De omstandigheden zijn in mei verder verbeterd ten opzichte van april doordat het oordeel van consumenten over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden minder negatief was. Ook de stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid was beter dan een maand eerder.

Consumenten zijn positief

De stemming onder consumenten is in mei 2015 iets verbeterd ten opzichte van april. Het consumentenvertrouwen steeg 2 punten en komt uit op 2. De toename van het vertrouwen komt vooral doordat de koopbereidheid van consumenten minder negatief is.
Met 2 ligt het consumentenvertrouwen in mei boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
 

Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd

Koopbereidheid neemt toe, oordeel over de economie verandert nauwelijks

De koopbereidheid van consumenten is in mei wat minder negatief dan in april. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen stijgt met 3 punten tot -5. Consumenten oordelen minder negatief over hun toekomstige financiële situatie. Ook vinden ze de tijd voor het doen van grote aankopen iets gunstiger.

Het oordeel over het economische klimaat verandert nauwelijks. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 13, tegen 12 in april.

Koopbereidheid, seizoengecorrigeerd

Samenstelling consumentenvertrouwen

samenstelling

Bron, StatLine:

Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.